Porty, logistyka

„Realizowane i planowane projekty rozwoju infrastruktury portowej” – to temat przewodni prezentacji zespołu portowego Szczecin-Świnoujście podczas Polsko-Duńskiego Forum Portowego zorganizowanego w ramach tegorocznych Dni Skandynawskich, które odbyły się w dniach 16-19 kwietnia br. w Szczecinie.

Głównym celem forum była wymiana doświadczeń i poszerzenie kontaktów pomiędzy przedsiębiorcami z Danii i Polski związanymi z rozwojem i eksploatacją infrastruktury portowej. Rozmowy biznesowe prowadzone były w ramach organizowanego seminarium oraz towarzyszących spotkań bilateralnych (B2B – ang. Business to Business).

Kluczowymi zagadnieniami, wokół których skupiały się tegoroczne dyskusje, były projekty i inwestycje realizowane w województwie zachodniopomorskim, ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji w portach Szczecin i Świnoujście, które z uwagi na zakres realizowanych projektów inwestycyjnych należą do liderów w regionie.

W latach 2007-2014 modernizacja i rozbudowa infrastruktury portowej w Szczecinie i Świnoujściu pochłonęła kwotę przekraczającą 600 mln złotych. Na kolejne lata Spółka ma dalsze ambitne plany inwestycyjne. Zaplanowany na lata 2015-2022 pakiet inwestycyjny zakłada wydatkowanie sumy ponad 1,3 mld złotych. W sumie w obu portach na przestrzeni lat 2007-2022 zainwestowanych będzie blisko 2 mld złotych.

Do zrealizowanych bądź będących na ukończeniu inwestycji należą zarówno te typowo morskie, jak budowa w Świnoujściu nowego szóstego stanowiska promowego (oznaczonego numerem 1) umożliwiającego przyjmowanie dużych promów do 220 m długości, czy budowa stanowiska statkowego na terminalu LNG. Natomiast w szczecińskim porcie w okolicach elewatora Ewa przebudowywane jest nabrzeże Zbożowe oraz budowane nowe nabrzeże Niemieckie. Drugą grupę stanowią w obu portach inwestycje techniczne, takie jak przebudowa dróg, linii kolejowych i budowa parkingów. Przyszłe inwestycje ukierunkowane są na dalszą poprawę dostępności do portów, a także przystosowanie Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Zakłada się budowę stanowiska statkowego do eksportu LNG w Świnoujściu. W obydwu portach planuje się również dalszą rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej.

Obok portów w Szczecinie i Świnoujściu uczestnikom seminarium przybliżono duński port w Esbjerg. Omówiono także priorytety polskiej polityki morskiej oraz strategię dla portów morskich - referowała Monika Niemiec-Butryn z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Z kolei rolę portów morskich i śródlądowych w rozwoju Pomorza Zachodniego zaprezentował Krzysztof Żarna, dyrektor Wydziału Współpracy Terytorialnej Urzędu Marszałkowskiego. Podczas spotkania omówiono także zagadnienia związane z pogłębieniem toru wodnego Szczecin - Świnoujście do 12,5 m. 

Fot.: ZMPSiŚ

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter