Porty, logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. dostrzega nasilony w ostatnich dniach problem uciążliwych zapachów rozprzestrzeniających się w niektórych rejonach naszego miasta, a pochodzących z obszaru składowania w gdyńskim porcie biomasy z grupy Palm Kernel Shell (PKS). Ulatniająca się woń nie stanowi zagrożenia dla otoczenia, wynika z zawilgocenia ładunku podczas transportu i w ciągu najbliższych dni powinna stopniowo zanikać.

Biomasa z grupy Palm Kernel Shell (PKS) to rozdrobnione łupiny z pestek olejowca gwinejskiego. Wysoka wartość energetyczna (przeciętnie 4000 Kcal/kg) oraz niespotykanie niska zawartość popiołu i siarki sprawiły, że od kilku lat PKS robi zawrotną karierę jako wysokiej jakości biopaliwo. Odbiorcą obsługiwanego w gdyńskim porcie ładunku jest Elektrociepłownia Połaniec. PKS jest przeładowywany na terenie portu od dwóch lat i tego typu przykra woń była w tym okresie zjawiskiem incydentalnym, krótkotrwałym, występującym przy niekorzystnych warunkach pogodowych. Bazując na informacji przeładowcy informujemy ,że w przypadku ładunku obsługiwanego przez MTMG Sp. z o.o. niedogodności niemal nie występują, gdyż biomasa kierowana jest do odbiorcy bez jej składowania w obszarze portowym. Obecne składowanie łupin w porcie wynika z awarii zaistniałej w elektrociepłowni i czasowym braku możliwości przyjmowania wagonów z towarem. Zgodnie z „Kartą charakterystyki substancji: Łupin z pestek olejowca gwinejskiego”, przekazanej przez Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o. o., towar ten nie stanowi zagrożenia dla zdrowia ludzi i nie jest substancją toksyczną.

W celu jak najszybszego zminimalizowania uciążliwości zapachowej dla mieszkańców miasta Gdyni, Zarząd ZMPG-a S.A. podjął już działania zmierzające do zmiany sposobu przeładunku – dążąc do eliminacji składowania w porcie. Dodatkowo Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. zwrócił się do jednostki badawczej - Politechniki Gdańskiej i laboratorium komercyjnego z zapytaniem o możliwość opracowania technologii neutralizacji nieprzyjemnego zapachu z hałd biomasy.

Port gdyński jest miejscem przeładowywania i składowania wielu różnorodnych grup ładunkowych – niektóre z nich nie pozostają obojętne zapachowo. Szczególnie w specyficznych warunkach atmosferycznych mogą powodować uciążliwości dla otoczenia. Zarząd Portu pragnie jednak zapewnić , że wszystkie działania w obszarze portu gdyńskiego prowadzone są z poszanowaniem środowiska naturalnego. Dbając o bieżące dostosowywanie naszych praktyk portowych do jak najlepszych rozwiązań światowych, starannie eliminujemy możliwe negatywne efekty środowiskowe działalności portowej.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter