Porty, logistyka

Październik w Porcie Gdańsk jest kolejnym po wrześniu imponującym miesiącem w zakresie przeładunków z wynikiem 2 910 065 ton. Przeładunki ogółem zrealizowane w ciągu 10 miesięcy 2014 roku wyniosły jak dotąd 26 489 411 i są lepszym rezultatem w porównaniu do analogicznego okresu w rekordowym 2013 roku o 4,7%.

Październik to rekordowy miesiąc w Porcie Gdańsk w zakresie przeładunku PALIW PŁYNNYCH. Wynik sięgający ponad 1,4 mln ton jest najlepszym miesięcznym rezultatem od września ubiegłego roku. Wolumen ropy w imporcie (1,1 mln) podyktowany jest m.in ceną ropy naftowej, która spadła do wysokości najniższej od 4 lat. W porcie gdańskim od początku roku przeładowano ponad 10 mln ton ładunków z grupy PALIWA PŁYNNE, co oznacza prawie 11% przewagę nad analogicznym okresem roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę sezonowość przeładunków tej grupy towarowej oraz globalny trend utrzymujący się na rynku ropy od kilku miesięcy, można się spodziewać, że w 2014 roku uda się osiągnąć wynik na poziomie ok. 12 mln ton, czyli zbliżony do zaplanowanego.

Po 10 miesiącach bieżącego roku obserwujemy rekordowy jak dotąd wolumen przeładowanej DROBNICY (9,2 mln ton), przede wszystkim za zasługą drobnicy skonteneryzowanej przeładowywanej na terminalu DCT. Warto podkreślić kluczowe znaczenie armatora Maersk, który nadal plasuje się na pozycji lidera branży w zakresie obsługi i terminowości.

Przeładunki w grupie DROBNICA w przeciągu 10 miesięcy realizowane są na poziomie nieznacznie przekraczającym plan i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie miało się to zmienić.

Ciekawie przedstawia się także sytuacja ładunków masowych, które na tym etapie roku wynoszą 2 952 473 ton t.j. o blisko 37% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost przeładunków "inne masowe", zawdzięczają głównie kruszywom, które w samym październiku stanowiły połowę tej grupy ładunkowej. Struktura "innych masowych" zmieniła się ze względu na koniunkturę w budownictwie, na którą ma wpływ tempo rozwoju budownictwa drogowego oraz realizacja inwestycji infrastrukturalnych. W kolejnych latach możemy się spodziewać dalszego wzrostu tego towaru w porcie gdańskim.

Przykładem towaru, dla którego odnotowano spektakularny wzrost przeładunków są owoce. Ten ładunek obsługiwany jest przez terminal firmy Cargofruit zlokalizowany na terenie Wolnego Obszaru Celnego. Przez pierwsze 10 miesięcy 2014 r. przeładowane zostało 22 090 ton bananów, co stanowi ponad 3-krotny wzrost w porównaniu z całym rokiem 2013. Do końca roku w Porcie Gdańsk spodziewane jest 26 tys. ton tych owoców

Na szczególną uwagę zasługuje sytuacja obserwowana w przeładunkach zbóż. Wyniki tego roku bez wątpienia przejdą do historii, ponieważ od początku istnienia Portu Gdańsk, wolumen zbóż nigdy nie był taki imponujący. Łączny tonaż zbóż obsłużony w przeciągu 10 miesięcy 2014 roku jest o 10% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i wynosi 1 290 930 ton, głównie za zasługą wysokiego eksportu zbóż z Polski, które cieszyło się dużą popularnością ze względu na jego dobrą jakość oraz konkurencyjne ceny.

Biorąc pod uwagę zarówno pozytywny trend przeładunkowy oraz inwestycje w Porcie Gdańsk, spodziewać się można dalszego sukcesywnego wzrostu przeładunków.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter