Porty, logistyka

Przyspieszenie inwestycji w portach w Gdańsku i Gdyni jest niezbędne ze względu na trwającą rozbudowę portu w Kaliningradzie, który w kolejnych latach może stać się istotną przeciwwagą dla Trójmiasta.

Należy zwrócić uwagę, że do tej pory do Kaliningradu ani w jego okolice nie mogły zawijać duże statki, a ruch kontenerowy w dużej mierze obsługiwały Gdańsk i Gdynia. Teraz Rosja zapowiedziała, że kosztem 9 mld rubli (ok. 900 mln zł) wybuduje dwa terminale. Inwestycja potrwa 6 lat i w przyszłości może nieco podkopać pozycję Trójmiasta na Bałtyku.

Jednocześnie, rządowa zapowiedź inwestycji w infrastrukturę portową i związaną z obsługą portów była dla przedstawicieli branży dużym zaskoczeniem. Od lat w portach trwa inwestycyjna hossa, ale rzadko było to dostrzegane przez polityków. Teraz, premier Ewa Kopacz obiecała aż 11 mln na rozwój infrastruktury portowej.

Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych i marketingu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, mówi, że w działaniach na rzecz podniesienia konkurencyjności polskich portów morskich należy zadbać przede wszystkim o tworzenie dogodnych warunków ich rozwoju. Priorytetem staje się przede wszystkim dostęp do portów.

– Chodzi o poprawę zarówno warunków dostępu od strony morza, jak i lądu. Już teraz kompleksowo modernizujemy infrastrukturę dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu od strony lądu: w połowie roku zakończona została przebudowa infrastruktury drogowej, na ukończeniu są także prace związane z modernizacją infrastruktury kolejowej, budowane i modernizowane są place postojowe dla ruchu kołowego. Jednak dla pełnej poprawy dostępności niezbędne są te przedsięwzięcia, które w znacznej mierze zależne są od podmiotów zewnętrznych: modernizacja drogi ekspresowej S3, magistrali kolejowych CE59 i E59, a także poprawa dojazdu do terenów portowych w Szczecinie i w Świnoujściu oraz dostępu kolejowego do portów – zauważyła Aneta Szreder-Piernicka.

Aneta Szreder-Piernicka podkreśliła natomiast, że cieszy się, iż modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m została wpisana na listę inwestycji podstawowych w Kontrakcie Terytorialnym. Zwróciła ona jednocześnie uwagę na konieczność większych inwestycji w transport śródlądowy.

– Porty Szczecin i Świnoujście, jako jedyne polskie porty morskie, mają bezpośredni dostęp do systemu wodnych szlaków zachodniej Europy, co ma szczególne znaczenie dla obsługi rynku niemieckiego. Poprzez port Szczecin-Świnoujście tranzyt barkowy dociera bezpośrednio do wielu znaczących centrów gospodarczych regionu Berlina i Brandenburgii. Użeglowienie Odry w innych odcinkach niewątpliwie dałoby dodatkową szansę na rozwój obu portów – dodała Szreder-Piernicka.

Krzysztof Szymborski, prezes terminalu kontenerowego BCT Gdynia,  po raz kolejny zwrócił natomiast uwagę na konieczność modernizacji linii kolejowej 201 (łączącej Gdynię z Bydgoszczą trasą przez Kościerzynę), czyli fragmentu dawnej „magistrali węglowej”. Szymborski zauważył, że magistrala węglowa jest modernizowana w południowej i centralnej części Polski, gdzie ma także duże znaczenie lokalne, ale jest raczej pomijany w swojej części północnej.

– A cała linia bez tutejszego odcinka nie będzie spełniała swojego zadania: obsługi ładunków przypływających do portu w Gdyni i stąd eksportowanych. Co więcej, Gdynia bez „201” będzie miała olbrzymie kłopoty w wywozie towarów, wpływając bezpośrednio na dalsze ograniczanie możliwości przewozów do portu w Gdańsku – zauważył Szymborski.

0 kolosalny zastrzyk :)
"Teraz, premier Ewa Kopacz obiecała aż 11 mln na rozwój infrastruktury portowej." ... hahaha ...
29 październik 2014 : 15:55 niedouczony_sztauer | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter