Porty, logistyka

Zamieszanie gazowe związane z Rosją spowodowało, że państwa nad Bałtykiem już budują, lub planują wybudować niemal dziesięć terminali LNG. Taki wysyp to reakcja na niską wiarygodność Rosji jako dostawcy gazu.

Prawie wszystkie kraje położone nad Bałtykiem mają lub wkrótce będą mieć własne terminale gazowe. Powód jest dość prozaiczny, chęć zabezpieczenia się przed ewentualnym brakiem dostaw gazu ze strony Rosji.

Niestety jak uczą najnowsze wydarzenia, Rosja bez powodu może ograniczyć dostawy gazu i nie respektować podpisanych kontraktów. Stąd też prawdziwy bum na gazoporty.

Kto je buduje? Największym jest nasz terminal w Świnoujściu. Na początku będzie miał on 5 mld m3 zdolności przeładunkowych. Po wybudowaniu trzeciego zbiornika nawet 7,5 mld m3. W praktyce terminal ten może stać się w przyszłości ważnym miejscem przeładunku skroplonego gazu z wielkich na małe jednostki pływające. Świnoujście ma ruszyć w przyszłym roku.

Swój terminal kończą także Litwini. Ma on ruszyć na przełomie obecnego i przyszłego roku. Jego zdolność przeładunkowa to około 0,5 mld m3 gazu. Zaspokoi to więc około 25 proc. litewskiego zapotrzebowania na gaz. Dla porównania nasz terminal będzie na początku mógł pokryć około 33 proc. potrzeb, a po rozbudowie nawet połowę.

Inną taktykę obrała Finlandia. Zamiast jednego dużego terminala powstaną tam aż trzy obiekty. Właśnie zgodził się na to tamtejszy rząd. Lokalizacje to Turku, Porvoo i Inkoo. Początkowo w tym trzecim porcie miał powstać obiekt nieco większy niż w dwóch pozostałych. Ostatecznie według najnowszych koncepcji, trzy terminale będą mogły przyjąć nie więcej niż 0,5 mld m3 gazu każdy. Decyzja o rozproszeniu terminali, zamiast budowy jednego, ale tańszego to efekt rachunku ekonomicznego. Bardziej opłaca się wybudować kilka droższych w sumie obiektów niż jeden. Ze względów na małą gęstość zaludnienia, droga byłaby bowiem budowa sieci przesyłowej. Lepiej wiec zlokalizować małe terminale w pobliżu odbiorców.

O własnych terminalach gazowych myślą także dwie pozostałe byłe nadbałtyckie republiki ZSRR. Łotwa chciałaby swój obiekt ulokować w Rydze, a Estonia w pobliżu Tallinna.

Ponieważ o kolejnych inwestycjach myślą również Szwedzi, obecnie najwięcej gazoportów powstaje lub może powstać nad Bałtykiem.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter