Porty, logistyka

Pomimo niedostatecznych środków na utrzymanie toru wodnego, ruch statków jest normalnie utrzymywany i nie ma problemów z wchodzeniem statków do Szczecina – ocenia w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Paweł Rydzyński: Czy główny problem z torem wodnym Świnoujście - Szczecin dotyczy utrzymania głębokości 10,5 m? Andrzej Borowiec: Nie, główny problem dotyczy utrzymania szerokości. Parametry toru zakładają, że ma on szerokość 90 m, jednak z powodu ograniczonych środków finansowych nie jesteśmy w stanie utrzymać takiej szerokości na każdym odcinku toru. Dlatego też skupiamy się na utrzymaniu w standardzie 10,5 m przynajmniej środka rynny. Głębokość 10,5 m jest utrzymywana na całej długości toru, ale na niektórych odcinkach jesteśmy zmuszeni w przypadku dużych statków prowadzić ruch jednokierunkowy.

Ten problem z torem wodnym istniał od zawsze?

Tak – i warto zauważyć, że także porty w innych krajach miewają problemy z bieżącym utrzymaniem swoich torów. Dość wspomnieć, że w przeszłości problemy z utrzymaniem toru miały np. władze portu w Antwerpii, choć tam na przeszkodzie stały też sprawy organizacyjne: Antwerpia jest portem belgijskim, część toru przebiega przez holenderskie wody terytorialne, a umowa pomiędzy tymi krajami, iż raz jedna, a raz druga strona odpowiada za utrzymanie toru, nie zawsze była skutecznie realizowana… Wracając natomiast do naszego toru: w ostatnim czasie problem z jego utrzymaniem się nasilił, gdyż prace czerpalne lawinowo drożeją, a nasz budżet jest od lat zamrożony.

Dwa miesiące temu pojawiły się informacje, że ze względu na problemy z utrzymaniem toru, Urząd Morski na razie nie będzie wydawać zgody na wpływanie do Szczecina statków ponadgabarytowych, czyli masowców o ładowności 70-80 tys. ton.

Ostatecznie tak jednak nie będzie. Jesteśmy w kontakcie z władzami portu i wiemy, że do końca roku takich statków jest zaplanowanych tylko kilka. Zaryzykujemy i wprowadzimy je do Szczecina z zachowaniem szczególnej ostrożności, czyli m.in. przy zmniejszonej prędkości. Zauważyć zresztą należy, że pomimo problemów z utrzymaniem, ruch na torze jest normalnie utrzymywany i nie ma problemów z wchodzeniem statków do Szczecina.

Jednym problemem są zbyt małe środki na utrzymanie toru – obecnie udaje się wygospodarować na to zadanie ok. 5 mln zł rocznie – ale także fakt, iż nie sposób jest precyzyjnie założyć z wyprzedzeniem, jaka kwota będzie potrzebna na tego rodzaju prace w danym roku.

To jest fundamentalny problem. O wszystkim decydują bowiem czynniki hydrometeorologiczne. Po ciepłej zimie z silnymi wiatrami tor jest bardziej zniszczony niż po zimie z silnymi mrozami. Różnice są bardzo duże, skala prac czerpalnych waha się od 400 tys. do 1,5 mln metrów sześciennych urobku rocznie. Co więcej, skalę prac można ocenić dopiero wiosną, po pomiarach. A budżet Urzędu planuje się rok wcześniej.

Na przyszły rok wstępnie zaplanowane jest o ok. 8 mln zł więcej na utrzymanie toru niż obecnie.

Taką dodatkową kwotę mamy zadeklarowaną przez ministerstwo. Liczę, że uda się w 2015 r. na utrzymanie toru wygospodarować 12-13 mln zł, co będzie wstępem do wyraźnego wzrostu wydatków na utrzymanie toru w kolejnych latach.

Ten przewidywany wzrost jest związany z faktem, że od 2016 r. ma wejść w życie rządowy program utrzymania toru wodnego, który przewiduje przywrócenie, a następnie utrzymanie podstawowych parametrów toru w perspektywie do 2025 r.

Zakładamy, iż dzięki niemu będziemy dysponować kwotą ok. 15 mln zł rocznie na utrzymanie toru. Ta kwota pozwoli nie tylko na utrzymanie samej drogi wodnej ze Świnoujścia do Szczecina, ale także toru podejściowego z morza do Świnoujścia oraz podejść do mniejszych portów, m.in. w Dziwnowie, Mrzeżynie, Stepnicy, Trzebieży, Wolinie i Kamieniu Pomorskim. Szanse na wdrożenie programu w życie są duże. Aktualnie przygotowujemy strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko, która będzie gotowa do końca tego roku. Później przekażemy ją do ministerstwa. Harmonogram pozwala realnie myśleć, że od 2016 r. program będzie mógł być wdrażany.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter