Porty, logistyka

W przewozach kontenerowych panuje wzmożony ruch – czytamy na portalu "Trojmiasto.pl". Jako przykłady podano m.in. dwucyfrowe wzrosty przeładunków w terminalach, prawie stuprocentowy wzrost przewozów u gdyńskiego operatora Loconi Intermodal, odnowione place składowe gdyńskiego operatora ruchu kontenerowego Balticon i nowe place składowe w DCT.

"Trojmiasto.pl" przypomina, że terminale kontenerowe w Gdańsku i Gdyni mają (o czym informowaliśmy już wcześniej na portalu "RynekInfrastruktury.pl") duże wzrosty przeładunków. Gdyńskie terminale – aż dwucyfrowe . A jaki będzie cały rok? Zdaniem portalu "Trójmiasto.pl" – według wstępnych szacunków, też na plusie.

Wzrost przeładunków pociąga za sobą inwestycje

W artykule podkreślono, że konteneryzacja to od wielu lat dominujący trend na światowym rynku przewozów towarowych. Z każdym rokiem w polskich portach dynamicznie rośnie liczba przeładowywanych jednostek intermodalnych. Z prognoz wynika, że do 2020 roku zwiększy się ona ponad 3-krotnie, do 7 mln TEU rocznie, a skonteneryzowane przewozy w skali globalnej osiągną 150 mln TEU rocznie. Trojmiasto.pl zwraca uwagę, że z tego boomu korzystają też trójmiejskie terminale i aby utrzymać ten trend – inwestują.

Bałtycki Terminal Kontenerowy dzięki środkom unijnym z CUPT realizuje program inwestycyjny za ponad 153 mln zł (kwota dofinansowania wynosi 53,8 mln zł). Do 2015 roku terminal zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Inwestycja podniesie znacznie zdolność przeładunkową terminalu. Obecnie jest ona na poziomie 750 tys. TEU. Realizacja inwestycji jest pierwszym krokiem do osiągnięcia w przyszłości mocy przeładunkowej rzędu 1,2 mln TEU.

Inwestycje prowadzi też GCT, który uzyskał w 2013 r. dofinansowanie 61 mln z Unii, przy łącznym koszcie projektu 146 mln zł. Inwestycja dotyczy m.in. wykonania nowej linii cumowniczo-odbojowej oraz przebudowy linii cumowniczej Nabrzeża Bułgarskiego na długości około 85 m, umożliwiających pogłębienie dna na tym odcinku nabrzeża do 15,5 m, budowy placów składowych i manewrowych wraz z rozbudową torów kolejowych i infrastruktury, a także zakupów sprzętu.

Środki z CUPT, jak przypomina trojmiasto.pl, zdobyło też DCT. Na inwestycje terminal otrzymał 50 mln zł. Środki te będą przeznaczone m.in. na rozbudowę bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon – plac składowy oraz budowę trzech przejazdów przez istniejące i projektowane tory. W tym roku planowane jest rozpoczęcie budowy drugiego terminalu DCT, a na razie powiększono place składowe.

Jednak, jak podkreśla trojmiasto.pl, nie tylko porty i terminale widzą przyszłość dla transportu intermodalnego i inwestują. Ponad 3 mln zł wydał gdyński Balticon S.A., czyli operator ruchu kontenerowego, na remont placów składowych kontenerów w pobliżu terminalu DCT. W ramach właśnie zakończonej inwestycji wykonana została nawierzchnia betonowa na placu do serwisu kontenerów i poszerzony został obszar ładowni przy bocznicy kolejowej.

– Obserwujemy rozwój rynku kontenerowego oraz inwestycje w sąsiedztwie i również inwestujemy. Po zakończeniu prac zwiększymy moce przeładunkowe w Gdańsku o ponad 30 proc. – mówi w rozmowie z portalem trójmiasto.pl Michał Magdziarz, wiceprezes Balticonu.

Czytaj więcej >>>

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter