Porty, logistyka

Rozbudowane procedury środowiskowe powodują, że nowe prace inwestycyjne w gdańskim porcie rozpoczną się prawdopodobnie w 2016 r.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk planuje w najbliższych latach m.in. prace inwestycyjne związane z budową bądź rozbudową w sumie 6 nabrzeży (na wszystkie te inwestycje, ZMPG otrzymał dofinansowanie z UE na sfinansowanie przygotowania dokumentacji projektowej i środowiskowej). Trzy inne inwestycje planowane w najbliższych latach w Porcie Gdańsk zostały zapisane w „Dokumencie Implementacyjnym Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030)” jako działania konieczne do dofinansowania ze środków UE w perspektywie finansowej 2014-20. Są to następujące przedsięwzięcia:

- „Budowa Nabrzeża Północnego przy falochronie półwyspowym w Porcie Zewnętrznym” (szacowana wartość projektu – 54 mln zł);
- „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” (362 mln zł);
- „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku” (152 mln zł).

Inwestycje te znajdują się na liście podstawowej inwestycji do sfinansowania w perspektywie 2014-20 przy udziale ze środków Funduszu Spójności bądź CEF.

Kiedy rozpocznie się realizacja tych inwestycji? – Zakres inwestycji hydrotechnicznych i związany z nimi stopień skomplikowania procedur środowiskowych powodują, że znacznie wydłuża się harmonogram ich realizacji. Wszystkie wymienione wcześniej przedsięwzięcia są w I fazie, czyli na etapie przetargów, dokumentacji bądź projektów budowlanych. Faktyczna ich realizacja przenosi nas w rok 2016 – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik ZMPG. Dodaje jednocześnie, iż inwestycje te nie są opóźnione, natomiast skomplikowane i długotrwałe procedury związane z przygotowaniem przedsięwzięć powodują, że same prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie w przeciągu 2 lat.

Realizowana jest natomiast inwestycja związana z rozbudową intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk. Umowa z firmą Strabag, opiewająca na 26 mln zł, zakłada realizację inwestycji do końca 2015 r. Całkowita wartość projektu związana z rozbudową Nabrzeża Szczecińskiego wynosi 44,6 mln zł, z czego 17,5 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (działanie 7.4, związane z rozwojem transportu intermodalnego).

Naturalnie należy zauważyć, że proces inwestycyjny w gdańskim porcie nie jest realizowany tylko przez zarząd portu, ale też przez podmioty operujące w porcie. Mowa tu przede wszystkim o drugim terminalu kontenerowym DCT (dzięki czemu przepustowość DCT, obecnie wynosząca ok. 1,5 mln TEU rocznie, podwoi się), a także o budowie terminalu naftowego w Gdańsku (PERN Przyjaźń), dzięki czemu Polska będzie mogła rozpocząć współuczestnictwo w międzynarodowym handlu paliwami. Plan inwestycyjny zarządu gdańskiego portu opiewa w sumie na ok. 600 mln zł.

0 A kiedy Kasprowicz spadnie z kosmosu na ziemie..
I odpowie ( zamiast wycinać jak za komuny ) na pytanie dlaczego zamyka się nabrzeża,elwewator w porcie wewnętrznym z powodu fatalnego stanu technicznego..
A jedyne co się rozwija,to wielkość biur i zatrudnionych..))
15 lipiec 2014 : 21:10 kolo | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter