Porty, logistyka

W pierwszym kwartale 2014 roku przeładunki w Porcie Gdynia wzrosły o 15,4% w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku. W sumie w I kwartale w Porcie Gdynia przeładowano 4,595 mln ton, co oznacza wzrost o 613,5 tys. ton w porównaniu z I kwartałem 2013 r. W ubiegłym roku dynamika ta osiągnęła poziom 9,9% (obecnie – 15,4%), tak więc widać ponad 50-procentowy jej wzrost.

Istotne wzrosty odnotowano w dwóch głównych grupach ładunkowych obsługiwanych obecnie w Porcie Gdynia, czyli drobnicy i zbożu. Wzrosty te wyniosły, odpowiednio, +478,7 tys. ton (+18,9%) i +151,5 tys. ton (+31,5%). Drobnica (czyli m.in. przeładunki kontenerów) stanowi obecnie 65,4% (3006 tys. ton w I kwartale 2013 r.) wszystkich przeładunków w Porcie Gdynia, a zboże (633 tys. ton) – 13,8%. Znaczący przyrost przeładunków zboża przy zbliżonych do I kwartału 2013 r. wskaźnikach przeładunków węgla i koksu sprawiły, że zboże stało się drugim największym segmentem towarów przeładowywanych w gdyńskim porcie. Węgla i koksu przeładowano w Gdyni w I kwartale 2014 r. 626 tys. ton (0,6% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego).

Wyniki I kwartału wskazują, że najprawdopodobniej pobity zostanie ubiegłoroczny rekord przeładunków w gdyńskim porcie. 2013 r. był najlepszym w jego 91-letniej historii: wskaźniki przeładunków osiągnęły 17,66 mln ton. W perspektywie ostatniej dekady, przeładunki w gdyńskim porcie wzrosły o ponad 80%.

Mimo rosnących przeładunków, Port Gdynia boryka się z poważnymi problemami związanymi z infrastrukturą „dostępową”. Mowa jest tu zarówno o niskiej przepustowości linii kolejowych zapewniających dojazd do Trójmiasta (co szczegółowo wykazano niedawno w raporcie opracowanym przez ZDG TOR), jak i o nierozwiązanym problemie związanym z maksymalną nośnością Trasy Kwiatkowskiego, czyli arterii zlokalizowanej na terenie Gdyni, łączącej port m.in. z autostradą A1. W skrajnym przypadku, obie te kwestie, jak również brak realizacji w najbliższych latach Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT), mogą przyczynić się do zahamowania rozwoju portu.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter