Porty, logistyka

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że podjęcie ewentualnej decyzji o budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną nastąpi po zakończeniu szczegółowych prac studyjnych, które wykażą zasadność tej inwestycji. Ze stanowiska MIR wywnioskować można jednak, że realna jest realizacja tej inwestycji przed 2020 r.

Jest to o tyle istotne, że jesienią 2013 r. Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister transportu, poinformował posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że do pomysłu budowy przekopu przez mierzeję będzie można powrócić dopiero w 2020 r. Posłowie koalicji PO-PSL z Komisji Infrastruktury odrzucili jednocześnie opozycyjny projekt dezyderatu mającego wezwać rząd do szybkiej realizacji tej inwestycji. Temat realizacji przekopu powrócił jednak kilka tygodni temu, w momencie rozpoczęcia kryzysu ukraińskiego i wzrostu napięcia na linii Rosja – UE.

Problemem jest bowiem Cieśnina Piławska – przesmyk pozwalający na wypłynięcie z Zalewu Wiślanego (a zatem – m.in. z portu w Elblągu) na Morze Bałtyckie. Cieśnina znajduje się pod kontrolą Rosjan, wskutek czego przez cały okres PRL ruch statków przez nią praktycznie nie istniał, a przez blisko dwie dekady po zmianie ustroju także był mocno utrudniony. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2009 r., kiedy to Donald Tusk i Władimir Putin podpisali w Gdańsku porozumienie otwierające Cieśninę Piławską dla statków pod polską banderą. Porozumienie nie rozwiązuje jednak problemów z obsługą portu w Elblągu.

Z cieśniny nie mogą korzystać statki pływające pod banderą państw trzecich (jest to jedyna taka sytuacja w przypadku portów morskich w państwach członkowskich UE). Przede wszystkim jednak umowa została podpisana tylko na 5 lat (wygasa na przełomie sierpnia i września br.) i – zwłaszcza biorąc pod uwagę napiętą sytuację polityczną – nie wiadomo, czy uda się ją aneksować.

Dlatego też powoli zaczyna zmieniać się podejście rządzącej koalicji do kwestii budowy przekopu. W wypowiedziach dla mediów nie wyklucza jej już marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk (PO), wcześniej jednoznacznie sprzeciwiający się temu pomysłowi. Z kolei Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poinformował portal rynekinfrastruktury.pl, że MIR (wraz z jednostką mu podległą, czyli Urzędem Morskim w Gdyni) rozpoczęło proces opracowywania nowego projektu wieloletniego programu inwestycyjnego, z uwzględnieniem uwag zgłoszonych m.in. przez Komisję Europejską.

– Projekt zawiera nowy harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-20. Do podjęcia decyzji w sprawie realizacji projektu [budowy przekopu – red.] potrzeba wszystkich dokumentów, w tym decyzji środowiskowych, które jednoznacznie wskażą bilans plusów i minusów tej inwestycji – informuje Piotr Popa.

Choć rzecznik MIR wyraźnie nie chciał składać w tej odpowiedzi konkretnych deklaracji odnośnie budowy przekopu, to trudno jednak nie zauważyć, że realizacja inwestycji przed 2020 r. zaczęła już być brana przez rząd pod uwagę. Port Elbląg odnotował w 2013 r. najwyższe w swojej historii wskaźniki przeładunków – 285 tys. ton.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter