Porty, logistyka

1 grudnia oddany zostanie do użytku nowy magazyn płaskiego składowania zbóż i pasz, który wykorzystywany będzie w działalności przeładunkowej Bałtyckiego Terminala Zbożowego – poinformował w komunikacie Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Magazyn posiada powierzchnię użytkową 7,4 tys. m2, przy kubaturze magazynu 23 400 m3. Połączony jest z elewatorem znajdującym się przy nabrzeżu, poprzez estakadę o długości 100 m. Cztery niezależne komory pozwolą na składowanie 28 tys. ton zboża lub nieznacznie mniejszej ilości śruty sojowej. Przenośnik taśmowy napełniający 4 komory składowe magazynu, wyposażony jest w aspirowane rękawy załadowcze, zapewniające bezpyłowy załadunek magazynu. Wydajność w relacji do magazynu wynosi 400 t/godz. Załadunek z magazynu na samochody odbywa się przy wykorzystaniu trzech niezależnych i nowoczesnych punktów załadowczych obsługiwanych z kabin operatorskich o łącznej zdolności 400 t/godz.

Inwestycja, jak zauważa ZMPG, powstała w sąsiedztwie innych obiektów magazynowych eksploatowanych przez Bałtycki Terminal Zbożowy, co w znaczący sposób zwiększy potencjał przeładunkowy BTZ. Zdolności składowe wyniosą 72 tys. ton zboża, z czego ponad 50 tys. ton może być także przeznaczone alternatywnie pod składowanie śruty sojowej.

BTZ specjalizuje się w przeładunkach zbóż na eksport posiadając unikalną na skalę polskich portów technologię przeładunku oraz strukturę oferowanej klientom powierzchni składowej zapewniającą jednoczesne składowanie nawet kilkunastu gatunków zbóż i pasz. Oddanie nowego magazynu zwiększy przede wszystkim pojemność składową BTZ, ale przywróci także konkurencyjność spółki na rynku obsługi śruty sojowej importowanej na dużych statkach.

Ukończona inwestycja jest o tyle istotna, że Port Gdynia jest liderem wśród polskich portów w przeładunkach w grupie zbóż i pasz. W ciągu 10 miesięcy tego roku gdyński port przeładował 2 273 tys. ton tego ładunku, przekraczając tym samym wielkość przeładunku osiągniętego w 2013 r. (2 178 tys. ton.) W listopadzie br. planowany jest rekordowy przeładunek w tej grupie towarowej, wynoszący ponad 400 tys. ton, w tym eksport zbóż wyniesie niemal 300 tys. ton.

Koszty realizacji inwestycji magazynu, w części budowlanej poniesione przez ZMPG to ok. 19,5 mln zł, natomiast koszty urządzeń i technologii poniósł BTZ. Wykonawcą robót była firma Przembud Gdańsk.

Według danych na koniec III kwartału br., czyli w okresie od stycznia do września, zboże stanowiło 13,7% wszystkich towarów przeładowywanych w gdyńskim porcie. Wskaźnik za 3 kwartały, 1,96 mln ton, był aż o 28,7% lepszy niż w analogicznym okresie w 2013 r. W sumie W pierwszych trzech kwartałach 2014 roku przeładunki towarów w Porcie Gdynia wyniosły 13,8 mln ton – wzrosły o 10,7% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. Jeśli taka tendencja utrzyma się do końca roku, gdyński port otrze się po raz pierwszy w swojej historii o magiczną barierę 20 mln ton przeładunków (w 2013 r. wskaźnik ten osiągnął 17,7 mln ton).

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter