Porty, logistyka

Mieszkańcy Warszowa w Świnoujścia narzekają na ruch ciężarówek jeżdżących miejskimi ulicami. Ma się to zmienić. W porcie powstają parkingi dla TIR-ów. Podbnie w Szczecinie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przeznaczył na budowę parkingów w obu miastach 63 mln zł.

- W sumie w obu miastach zagospodarujemy na ten cel 9,3 ha - informuje wiceprezes Krzysztof Sadowski. - Powstanie pięć parkingów, w tym dwa w Świnoujściu.

Prace są bardzo zaawansowane. Oglądaliśmy parking przy ul. Artyleryjskiej w Świnoujściu, który będzie stanowił zaplecze portu. Zajmuje około 2,5 ha powierzchni.

- Za wycinkę drzew na działce pod parking zapłaciliśmy miastu osiem milionów złotych - informuje Sadowski. - To jeden z najdroższych placów parkingowych.

Prezes podkreśla, że budowę parkingów w obu portach rozpoczęto w kwietniu. W sumie powstanie prawie 600 miejsc postojowych, w tym ponad 180 dla aut osobowych.

Bardzo duże oczekiwania w związku z parkingami są przede wszystkim w Świnoujściu.

- Place budujemy tu z premedytacją, by ciężarówki zmierzające do portu nie były uciążliwe dla mieszkańców. Chcemy cały ruch ciężarowy skierować do portu - doaje. - Za nami etap inwestycji drogowych. W obu portach zmodernizowaliśmy dziewięć kilometrów dróg, wiadukty. Parkingi to kolejny etap.

Poza poprawą nawierzchni na parkingach powstają sanitariaty oraz system monitoringu i kierowania ruchem.

- W pierwszej połowie 2015 r. place powinny być gotowe - dodaje Sadowski i zwraca uwagę na poprawę parametrów technicznych dróg poprzez zwiększenie szerokości z sześciu do siedmiu metrów oraz dopuszczalnego nacisku osi pojazdu na jezdnię i nawierzchnię do postoju ciężkich pojazdów.

Inwestycja poprawi dostęp do portów od strony zaplecza, usprawni wewnętrzną logistykę ruchu samochodów ciężarowych.
Projekt współfinansowany jest z funduszy unijnych. ZMPSiŚ na inwestycję wykorzystał fundusze, które pozostały z wcześniejszych inwestycji. Przetargi zostały bowiem rozstrzygnięte na kwoty niższe, niż zakładano.
Ale potrzebne są także inwestycje w drogi zewnętrzne prowadzące do portu.

- Wspólnie z miastem lobbuję o fundusze na połączenia znajdujące się poza obszarem portów, by docelowo rozdzielić ruch pojazdów osobowych i ciężarowych - dodaje Sadowski. - Lobbujemy także konieczność dokończenia budowy drogi ekspresowej od Miękowa do Świnoujścia i w południowej części do granicy z Czechami.

Piotr Jasina 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter