Porty, logistyka

– Celem strategicznym rządu jest stworzenie warunków do efektywnego rozwoju rynków przewozowych, w tym do rozwoju rynku przewozów intermodalnych – powiedział w środę w Gdańsku wiceminister infrastruktury Zbigniew Klepacki.

Wiceminister przypomniał, ze w ramach unijnej perspektywy finansowej 2007 – 2013 z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na rozwój przewozów intermodalnych wydano 2,3 mld zł. Z tej puli dofinansowano 26 projektów, których beneficjentami były przede wszystkim największe polskie porty (Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście), ale także – jak podkreślił Klepacki – także mniejsze porty (Darłowo, Kołobrzeg), a także przedsiębiorcy operujący w portach.

– W ramach tych środków, dokonano przede wszystkim rozbudowę kolejowych terminali, zakupiono urządzenia do obsługi terminali, jak również zakupiono specjalistyczne wagony. Alokacja środków została wykorzystana w 96%. W perspektywie 2014-20 również wydatkowane będą znaczące środki na projekty intermodalne, grono beneficjentów będzie podobne. Nastąpi budowa nowych i modernizacja istniejących terminali, wspierany będzie zakup sprzętu oraz inwestycje o charakterze teleinformatycznym i satelitarnym, pozwalające na lepsze zarządzanie przewozami. Do tego trzeba zauważyć, że w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu na bardzo wysokich, „biorących” miejscach znalazły się modernizacja magistrali nadodrzańskiej i magistrali węglowej, niezwykle istotne z punktu widzenia przewozów intermodalnych. Na remonty tych tras na pewno środki będą, oczekujemy zatem poprawy ich przepustowości – wyliczył Klepacki.

„Nadodrzanka” i „węglówka” priorytetami

Wiceminister zwrócił też uwagę, że wskaźniki gospodarcze bardzo silnie przekładają się na wyniki przewozów intermodalnych: wzrost PKB skutkuje niemal automatyczną hossą w przewozach intermodalnych. W 2013 r. w Polsce, wedle słów Klepackiego, przewieziono koleją 8,633 mln ton ładunków w kontenerach oraz wykonano pracę przewozową wynoszącą 3,067 tonokm. Spadek dynamiki tych przewozów w drugiej połowie roku należy tłumaczyć, zdaniem wiceszefa MIR, licznymi pracami remontowymi na sieci PKP PLK, zmniejszającymi jej przepustowość, co zniechęca kontrahentów do korzystania z kolei.

Zbigniew Klepacki przypomniał też, że trwa obecnie wytyczanie szczegółowych tras dla kolejowych korytarzy towarowych, które Polska, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu i Rady UE z 2010 r., jest zobowiązana uruchomić. Na terenie całej UE wytyczono 9 takich korytarzy, dwa z nich przebiegają przez teren Polski. Korytarz 5 łączy Trójmiasto z portami Triest i Koper nad Adriatykiem, a Korytarz 8 łączy porty nad Morzem Północnym z Litwą oraz granicą polsko-białoruską. Istotą funkcjonowania korytarzy ma być uwzględnianie w pierwszej kolejności wniosków przewoźników towarowych przy konstruowaniu rozkładów.

Klepacki przypomniał, że obecnie nie tylko trwa wytyczanie tras korytarzy, ale także powołane zostały już rady zarządzające obu korytarzy. Trwają też prace studyjne, które mają wykazać, jakie inwestycje w infrastrukturę dedykowaną przewozom towarowym będą realizowane w obrębie korytarzy.

Ulga będzie większa?

Zbigniew Klepacki dodał, że będzie utrzymana ulga na kolejowe przewozy intermodalne, a niewykluczone, że zostanie ona nawet zwiększona po to, aby zachęcić nowych kontrahentów do korzystania z tego rodzaju przewozów.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter