Gaz-System - polski operator sieci gazowej i terminali LNG (m.in. właściciel Polskiego LNG operatora terminalu importowego w Świnoujściu) podpisał porozumienie o współpracy z firmą Delfin LNG - deweloperem pierwszego i jak dotąd jedynego posiadającego zezwolenia projektu skraplania gazu ziemnego przy użyciu pływających systemów magazynowych (z funkcją skraplania i pełniących zarazem rolę pływających terminali eksportowych LNG) w Stanach Zjednoczonych. 

Według Ambasady USA w Polsce, porozumienie podpisano w minionym tygodniu podczas wizyty polskiej delegacji w sprawie gazu ziemnego do Stanów Zjednoczonych. Nie ujawniono dotąd szczegółów, ale zapewne nie chodzi o kwestie komercyjne (ewentualne zakupy gazu), tylko o wymianę informacji i doświadczeń oraz techniczne przygotowanie do ewentualnego importu gazu ze źródła obsługiwanego przez przyszły terminal offshore Delfin LNG. 

W ramach wizyty w USA, uczestnicy delegacji, odbywającej się pod przewodnictwem sekretarza stanu Piotra Naimskiego, przedstawiciele Gaz-Systemu rozmawiali z przedstawicielami ponad 20 amerykańskich firm. Delegacja odwiedziła m.in. amerykańskie porty z terminalami eksportowymi LNG oraz centrami biznesu i techniki LNG (np. bunkrowania statków gazem ziemnym) w Houston (stan Texas) i Jacksonville (stan Floryda).

W Jacksonville podpisano porozumienie o współpracy z tamtejszą izbą przemysłową JAX Chamber.

Delfin LNG, w czerwcu ubiegłego roku, połączył siły z firmą Golar. Ma ona bogate tradycje w morskich przewozach LNG na dużą skalę, a ostatnio zajmuje się systemami FLNG / FSRU. Golar przebudowuje właśnie jeden ze swoich gazowców na pływający system wydobywczy LNG (FLNG) - Fortuna FLNG, który będzie eksploatowany u wybrzeży Gwinei Równikowej przez firmę Ophir Energy plc, w której do pewnego momentu udziały posiadał Jan Kulczyk.

Delfin LNG, wspólnie z Golarem, są deweloperami projektu FLNG, który, z wykorzystaniem czterech pływających systemów magazynowych z instalacjami skraplającymi, ulokowanych ok. 50 Mm od wybrzeża stanu Luizjana, ma mieć łączną przepustowość do 13 mln ton LNG rocznie. Ostateczne decyzje inwestycyjne Delfin LNG co do pierwszej jednostki skraplająco-magazynowej są spodziewane jeszcze w tym roku, a ekspedycja pierwszych ładunków planowana na rok 2022.

PBS, rel (US Embassy Poland)