Offshore

W sobotę, 13 maja, krótko po południu, wyholowano załadowaną na barko-ponton heavy-lift w zalanej części suchego doku SD II byłej Stoczni Gdynia, konstrukcję ramową topsides (pokładów platformy offshore) podstacji transformatorowej dla morskiej farmy Wiatrowej Hornsea. Konstrukcję wykonała, na zamówienie Bladt Industries z Danii, gdyńska stocznia Crist SA.

Była to ostatnia z zestawu trzech zamówionych podobnych konstrukcji. Poprzednie dotarły do portu Aalborg w Danii, gdzie znajduje się miejsce fabrykacji konstrukcji offshore należące do Bladt Industries (w którym zatrudnionych jest też wielu Polaków), w I połowie marca i w I połowie kwietnia. Konstrukcja na trzecią, ostatnią podstację, wyekspediowana z Gdyni 13 maja, na pokładzie barkopontonu Boabarge 21 (długość 92,0 m, szerokość 31,5 m, nośność 11 178 t), na holu jednostki Boa Heimdal, spodziewana jest w porcie Aalborg we wtorek, 16 maja, rano.

Części z tych trzech konstrukcji (dolne partie, widoczne na zdjęciach pomalowane na biało) dostarczyła Stocznia Gdańsk SA.

Jak ujawniono w maju 2016 roku - koncern energetyczny DONG Energy zamówił trzy konstrukcje topsides platform podstacji transformatorowo-przekaźnikowych Z12, Z13 i Z14 dla swojej morskiej farmy wiatrowej Hornsea Project One. Farma wiatrowa offshore Hornsea określana jest jako największa dotąd na świecie. Za dostawę trzech podstacji odpowiedzialna jest firma Bladt Industries, która już niejednokrotnie była zleceniodawcą polskich stoczni i budowniczych konstrukcji stalowych. Bladt, wraz ze swoim partnerem w projekcie budowy trzech podstacji dla Hornsea - Semco Maritime - uważają ten kontrakt za "historyczny", bowiem po raz pierwszy podobno doszło do zamówienia jednocześnie trzech topsides jednocześnie.

Bladt Industries zajmuje się budową (fabrykacją) konstrukcji stalowych topsides, czyli zintegrowanych w jedną całość kilku pokładów platformy na trzy podstacje. Z kolei partner firmy Bladt przy realizacji tego projektu - Semco Maritime - będzie odpowiedzialna za większość wyposażenia topsides, czyli instalację urządzeń i armatury elektroenergetycznej niskiego napięcia podstacji, łącznie z projektem, montażem na lądzie i rozruchem offshore.

Każda z trzech podstacji (w części topsides, czyli nie licząc kratownicowo-płaszczowej podstawy platformy) ma mieć, po zakończeniu budowy przez Bladt i wypsoażeniu przez Semco, masę ok. 2800 ton i wymiary ok. 36 × 23 × 20 m.

Budowę zasadniczej części konstrukcji stalowych topsides trzech podstacji Bladt Industries zleciła podwykonawcy - stoczni Crist SA z Gdyni.

Konstrukcje topsides trzech podstacji, po wyposażeniu w Danii, mają być gotowe do instalacji na farmie wiatrowej Hornsea na wiosnę przyszłego roku.

Morska farma wiatrowa Hornsea Project One będzie miała łączną nominalną moc 1,2 GW, na wytworzenie której będzie pracowało 174 turbin wiatrowych, a która dotrze na ląd poprzez cztery podstacje elektro-energetyczne. Farma wiatrowa usytuowana jest na Morzu Północnym, ok. 120 km od brzegów Yorkshire (północno-wschodnia Anglia) w Wielkiej Brytanii. Energia elektryczna z farmy wiatrowej Hornsea wystarczy dla zasilania miliona gospodarstw domowych.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Wyholowanie konstrukcji topsides podstacji dla farmy wiatrowej Hornsea
Wyholowanie konstrukcji topsides podstacji dla farmy wiatrowej Hornsea

Komentarze   

0 GSG Towers a nie Crist
Proszę o sprostowanie!
GSG Towers wykonała dolne części trafostascjii, zdążyliśmy też pomalować a nie oddawać w czarnej, jak spóźniony Crist.
Artykuł sponsorowany przez Crista??
30 maj 2017 : 07:36 GSG Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś