Prawo, polityka

MIiR wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczął przygotowania do opracowania projektu nowego programu z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez KE (dotyczących wpływu Programu na obszary Natura 2000) i wiedzy na temat zasadności realizacji tej inwestycji, którą zgromadzono w latach 2007-2013. 

Powstałe opracowania (m.in. Studium Wykonalności, 3-letnie badania przyrodnicze, Prognoza Oddziaływania na Środowisko), wskazują, że pomimo zwiększenia nakładów finansowych na realizację Programu do 878 mln zł (w przypadku realizacji wariantu Nowy Świat) w perspektywie wieloletniej suma oszczędności (w obszarze transportu, środowiska, jak też wynikające z prognozowanego zwiększenia zatrudnienia) przeważy nad kosztami. Poprzedni Program wygasł z dniem 31 grudnia 2013 r., gdyż założone w nim działania przedinwestycyjne zaplanowane były na okres jednego roku. W świetle uwarunkowań prawnych i środowiskowych, a także z uwagi na brak niezbędnych analiz ekonomicznych i środowiskowych przed uchwaleniem programu, był to harmonogram nierealny.

Projekt nowego programu zawiera uaktualniony harmonogram realizacji inwestycji i wskazuje, że finansowana ona będzie ze środków budżetu państwa w latach 2015 - 2022. 2 lipca 2014 r., Zespół ds. Programowania Prac Rządu podjął decyzję o włączeniu projektu do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

Urząd Morski w Gdyni wykonał poprawki do projektu, następnie zostanie opracowana nowa Prognoza Oddziaływania na Środowisko dla Projektu. Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych oraz będzie wymagana opinia Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) w zakresie wpływu programu na obszary Natura 2000.

W dalszej kolejności projekt będzie podlegał akceptacji Komisji Europejskiej. W przypadku pozytywnej opinii decyzja co do realizacji Programu będzie należała do Rady Ministrów.

Sytuacja żeglugowa na Zalewie Wiślanym

Doszło do znacznego wzrostu (w relacji do poprzednich lat) wymiany towarowej między portem w Elblągu a Obwodem Kaliningradzkim (żegluga po Zalewie Wiślanym, bez przekraczania Cieśniny Piławskiej). W przypadku żeglugi pasażerskiej jednym z utrudnień może być fakt, że mały ruch graniczny nie obejmuje portu w Elblągu. Przez Cieśninę Piławską regularnie kursuje jeden statek towarowy (Elbląg – Hamburg). Przepływają przez nią również jachty rekreacyjne.

Umowa z 2009 r., która reguluje żeglugę po Zalewie Wiślanym, obowiązuje do 28 listopada 2014 r. Podlega ona automatycznemu przedłużeniu o 5 lat, w przypadku, gdy żadna ze stron nie wypowie jej w terminie 6 miesięcy do końca okresu jej obowiązywania, tj. do 28 maja 2014 r.

Trwają rozmowy polsko-rosyjskie na temat prawnego uregulowania kwestii tranzytowego przechodzenia statków pod polską banderą przez rosyjską część Zalewu Wiślanego/Kaliningradzkiego.

mir.gov.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter