Inne

Wrak statku towarowego Manolis L, który zatonął u wybrzeży Nowej Fundlandii i Labradoru w 1985 roku, zostanie poddany szczegółowej ocenie technicznej. W ciągu ostatnich lat był źródłem wielu wycieków, zagrażających środowisku.

Działania rozpoczną się w poniedziałek, 1 sierpnia i potrwają do września br. Głównym wykonawcą została firma Resolve Marine Group z Florydy, której zadaniem będzie szczegółowa analiza stanu kadłuba oraz ocena nieszczelności, które są przyczyną coraz częstszych wycieków (ostatni udokumentowano w maju). Firmie przyznano 3,8 mln dolarów.

Statek towarowy Manolis L, 17 stycznia 1985 roku transportując prawie 3000 ton papieru gazetowego, uderzył w skaliste dno, po czym zatonął. Obecnie znajduje się na głębokości około 60 metrów. Mówi się, że w chwili zdarzenia w jego zbiornikach znajdowało się 60 ton oleju napędowego i 462 tony paliwa. Po wydarzeniach sprzed 31 lat zaobserwowano niewielki wyciek, ale jakiekolwiek kroki, w celu jego usunięcia, były niemożliwe ze względu na panujące tam ekstremalne warunki pogodowe.

Przez kolejnych 28 lat nie było mowy o katastrofie ekologicznej, aż do marca 2013 roku, kiedy z powodu burzy, wrak statku przesunął się. Zlokalizowano wówczas dwie nieszczelności, których monitorowaniem zajmowała się kanadyjska straż przybrzeżna.

Członkowie komitetu obywatelskiego naciskali rząd, aby ostatecznie rozwiązać problem i zapobiec katastrofie w jednym z najbogatszych obszarów Ameryki Północnej, gdzie turystyka i rybołówstwo to główne sektory napędzające gospodarkę.

AL

Fot.: Manolis L Oil Spill Cleanup Effort/facebook

Video: FisheriesCanada

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter