Inne

"Od przekopu przez Mierzeję Wiślaną powinno się odstąpić" - takim wnioskiem kończy się stanowisko Polskiego Klubu Ekologicznego dotyczące tej inwestycji. Powstało ono w 2012 roku i zostało poparte przez główne organizacje ekologiczne w naszym kraju takie jak Eko Unia czy Greenpeace. - Ta ocena jest nadal aktualna - komentuje dla portalu "RynekInfrastruktury.pl" Magdalena Figura, koordynatorka działu "Różnorodność biologiczna" w Greenpeace Polska.

Koncepcja przekopania Mierzei Wiślanej w celu otworzenia bezpośredniego połączenia z Zatoką Gdańską, przez polskie terytorium, Elblągowi powstała już w pierwszej połowie XX wieku. Duża część mieszkańców pobliskich terenów, szczególnie ta związana z Portem Elbląg, zabiega od dawna o to, aby sprawa ruszyła z miejsca. Inwestycję popiera także obecny rząd i wykazuje dużą wolę jej realizacji. Obecnie trwają rozmowy z Komisja Europejską w tej sprawie, która ma mieć ostatnie zdanie co do projektu.

Nie kopać!

Jednak ekolodzy są nieugięci. Od lat wskazują na negatywne skutki dla środowiska, w skali regionalnej i ponad regionalnej, które przyniesie realizacja projektu przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Ma ona mieć dewaloryzujące i dewastujące oddziaływanie na środowisko Mierzei Wiślanej, Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej, w tym znaczące, negatywne oddziaływanie na przedmioty ochrony obszarów Natura 2000.

- Nadal uważamy, że od inwestycji powinno się odstąpić, tym samym odpowiedź na pytanie "Jak powinien być wykonany przekop aby szkody dla środowiska były jak najmniejsze?" jest szalenie trudna, albo wręcz niemożliwa - komentuje Magdalena Figura. - Inwestycja zgodnie z powyższa opinią nie jest planowana w odpowiedniej formie. Wiele do życzenia pozostawia również dotychczasowe procedowanie wszelkich ocen odziaływania na środowisko - dodaje.

Za duże koszty dla środowiska

Dodatkowo według obrońców środowiska cały projekt jest niezgodny z polskim i unijnym prawem ochrony środowiska, a także nie spełnia zasady zrównoważonego rozwoju, zapisanej w Konstytucji. Wskazują też, na to że interes gospodarczy związany z tą inwestycją nie jest nadrzędnym interesem publicznym, a jego realizacja nie będzie z pożytkiem dla całego społeczeństwa i pożytek ten nie zasługuje na osiągnięcie, nawet kosztem jego negatywnego oddziaływania na przyrodę.

Zamiast przekopu ekolodzy proponują inwestycję w podniesienie jakości polskich dróg wodnych. W stanowisku czytamy: „realizację celów gospodarczych i społecznych programu ""Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" można osiągnąć przez rewitalizację istniejących, śródlądowych dróg wodnych. W szczególności tych, które łączą Elbląg z Gdańskiem i Zatoką Gdańską."

 

+8 Ekolodzy kto wam płaci?
W Elblągu bezrobocie najwyższe w regionie, a wy się troszczycie o ptaki? One sobie poradzą. Protestujcie dalej, może Putin wam zapłaci, bo to jemu dobrze robicie, a nie ptakom
27 kwiecień 2016 : 11:24 Żesz kurde | Zgłoś
+7 jak to jest?
Zachodim w um jak poradzono sobie z ekologią łącząc kanałem Atlantyk z Pacyfikiem i M.Śródziemne z M. Czerwonym,lub kładąc Rurę przez Bałtyk od rosyjskiego Wyborga aż do Niemiec.Mając na uwadze powyższe dokonania aż trudno uwierzyć,że ktoś kwestionuje wykopanie maleńkiego kanaliku w obrębie tego samego morza.Żenada.Przemieszczenie setek tysięcy ludzi Afryki do Europy jest ekologiczne?
27 kwiecień 2016 : 11:50 von zadon | Zgłoś
-5 Kaktus mi na dłoni wyrośnie...
... jeśli ten rząd znajdzie pieniądze na tę inwestycję. I jeszcze na tunel pod Swiną. I na -efektywnie - dopłaty do stoczni. I do kopalń, i na obronność i modernizację armii, i na Obronę Terytorialną, i na leki dla emerytów, i na pińcet plus.
Kto chce, ten Szkarpawą dopłynie na Zalew. A oczekiwanie, że nagle zaktywizyje się nam port w Elblągu tylko dlatego, że można tam dopłynąć, to mrzonki. Ktoś ma pojęcie, ile przeładowano w polskich portach, wybrzeża środkowego? Kołobrzeg to pewnie około 160 tysięcy ton rocznie. Reszta - nieistotna i pomijalna. Ekonomicznego sensu przekop nie ma. Obronność? Jakie to niby jednostki MW i SG, które miałyby działać na Zalewie, nie przejdą przez Szkarpawę?
PiS chce elbląskim lokalsom zrobić laskę/ łaskę, ale to my wszyscy za to zapłacimy. Dobra zmiana :).
27 kwiecień 2016 : 12:38 Majami | Zgłoś
-2 Bloto & polityka
Popieram i zgadzam sie z Majami. Zagrywki propagandowe to specjalnosc pislamu a "ciemny lud to kupuje". Pomysl bez sensu wystarczy poglebic i oczyscic Szkarpawe. Naprawde to jest potrzebny most w Sobieszewie a nie przekop.
Jak sie dobrze by zylo z sasiadem to nie byloby problem z zegluga przez Ciesnine Pilawska. Ale minster wojny musi wymachiwac szabelka zamiast kupowac porzadne helikoptery.
28 kwiecień 2016 : 06:52 Ziemowit | Zgłoś
0 uważaj na kaktusy
Nie warto tego brać tak ideologicznie jak PiS. Warto na spokojnie rozważyć wszystkie za i przeciw przekopu Mierzei. Może lokalny PiS i opozycja spróbowałyby popatronować spotkaniom na ten temat.Intuicja mówi, że dodatkowa droga wodna nie powinna być błędem póki Zalew jest Zalewem. Może warto wzorem Holendrów osuszyć tą część Zalewu, na której pojawiłby się tor wodny. Większy wydatek na początku dałby oszczędności w utrzymaniu tego toru? :-).
28 kwiecień 2016 : 11:11 adi | Zgłoś
0 TO JUŻ BYŁO
BYŁ JUŻ TAKI JEDEN CO TWIERDZIŁ, "PININDZY NI MA I NI BĘDZIE"? PODAJCIE SOBIE RĘKE.
18 kwiecień 2019 : 10:09 LIK | Zgłoś
+4 To niech pokażą...
Skoro tzw. ekolodzy proponują podniesienie jakości dróg śródlądowych, to niech wyłożą kasę z własnej kieszeni i pokażą, jak to się robi. Jednak podejrzewam, że wtedy chcieliby pewnie więcej kasy wyciągnąć z budżetu. Chyba, że mają sposób na włączenie obwodu kaliningradzkiego do Polski, ale wątpię.
27 kwiecień 2016 : 14:28 peperon | Zgłoś
+3 naciągacze
nie słuchać tych oszołomów "ekologów" Elbląg powinien być portowym bałtyckim miastem ci co się nie zgadzają są przeciw narodowi Polskiemu, w stosunku do nich żadnych ustępstw.
27 kwiecień 2016 : 16:59 Marian | Zgłoś
+4 Stary rybak
A ja się Pytam gdzie są ekolodzy gdy zabierają plaze w Świnoujściu i chcą budować port kontenerowy na obszarach natura 2000 ile dostali ekolodzy ?kopać i rozwijać miasto, Elbląg
27 kwiecień 2016 : 18:28 Kusza | Zgłoś
0 odpowiadam na odpowiedź
Drogi von Zadonie! Instytut Morski oszacował, że na skutek wzrostu temperatury wód powierzchniowych Bałtyku erozja Mierzei Wiślanej wynkesie 190 ha na rok. Ostroga przekopu nasili ten proces, podobnie jak falochron portu we Władysławowie powoduje degradację Półwyspu Helskiego. Doprowadzenie do stanu używalności Szkarpawy byłoby tańsze, niż przekop. Zwłaszcza że do kosztów tegoż należałoby dodać koszty powstrzymania erozji i degradacji plaż na M.W.
Rozwój portu handlowego w Elblągu, położonego tak blisko Gdańska i Gdyni, jest moim zdaniem bardzo watpliwy z punktu widzenia oplacalnosci calej inwestycji.
Caly ten projekt ma czysto propagandowy wydźwięk- trzeba Ruskim pokazać, że nie damy sobie w kaszę dmuchać. Wobec tego wydamy na to kupę kasy, której nie mamy. A potem jeszcze więcej kasy na naprawę szkód w środowisku. Moim zdaniem nie ma to sensu. Pozdrawiam serdecznie.
28 kwiecień 2016 : 06:42 majami | Zgłoś
+2 spokojnie!
Koszt takiego przekopu to nawet nie 50% kosztów budowy Stadionu Narodowego,który niewątpliwie zbudowano na pokaz.Mamy porty i trzeba o nie dbać.Budujemy dla siebie,a nie przeciwko komuś.Budowa przekopu zostanie poprzedzona wszechstronnymi badaniami.Zdanie Instytutu Morskiego na pewno zostanie uwzględnione.
28 kwiecień 2016 : 07:57 von zadon | Zgłoś
0 spokojnie w rzeczy samej
Gdyby o budowie decydowalo zdanie ekspertow, nie zas fobie Prezesa Pana Narodu, to czekalbym na analize. Niestety, jak juz Prezes Pan wlasnoustnie oznajmil - " ...i nic nas nie przekona, że białe jest białe, a czarne - czarne". Tu tkwi problem. Pozdrawiam i dziekuje za dyskusje.
28 kwiecień 2016 : 09:09 majami | Zgłoś
+2 inni mieli gorzej i dali radę
St.Lawrance and Gt.Lakes Seaway ma 3700km długości prowadzi przez jeziora będące największymi zbiornikami wody słodkiej,a tereny przez które przechodzi ten szlak wodny zamieszkuje około 100 mln.ludzi-i jakoś dali radę.Chociaż w latach 50-tych ub.wieku kiedy Seaway powstawał ludzkość nie miała tak świetnych,wrażliwych ekologów jak ma obecnie chociażby nasz kraj,to ów wielki szlak wodny funkcjonuje do obecnych czasów w zgodzie z tamtejszą fauną i florą i dla pożytku mieszających tam i nie tylko tam ludzi.Patrząc na tamtejsze dokonania myślę,że my te nasze1,1 km w zgodzie z naturą szczęśliwie dla wspólnego pożytku przekopiemy.
28 kwiecień 2016 : 14:23 von zadon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter