Prawo, polityka

Zagrożenia funkcjonowania przystani rybackiej w Rewalu były pierwszym z tematów wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, która odbyła się w Szczecinie, w siedzibie Urzędu Morskiego.

Rybacy nie mogą dywersyfikować działalności

Rewalscy rybacy od pokoleń utrzymujący swoje rodziny z rybaczenia od 2013 roku nie mają umów dzierżawy nieruchomości na przystani, której gospodarzem jest gmina. Broniące ich Wolińskie Stowarzyszenie Rybaków obawia się likwidacji przystani. Jednym z postulatów Stowarzyszenia jest cofnięcie komunalizacji. Sami rybacy domagają się zmiany proponowanych umów dzierżawy i zgody na rozszerzenie działalności gospodarczej np. na gastronomiczną. Wójt Rewala Robert Skraburski mówił na posiedzeniu komisji, iż gmina nie zamierza likwidować przystani w Rewalu. Samorząd nie zgadza się jednak na rozszerzenie działalności rybaków zasłaniając się uchwałą radnych gminy.

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przyznał, że można cofnąć komunalizację jednak apelował do władz gminy, by zrewidowała swoje poglądy i próbowała osiągnąć kompromis z rybakami. Szef resortu zwrócił uwagę, iż zgodnie z ustawą o portach morskich i przystaniach, rewalska przystań powinna dawno mieć zarządcę.

- Program Rybactwo i Morze na lata 2014-2020 przewiduje finasowanie inwestycji infrastrukturalnych w małych portach i przystaniach a także fundusze właśnie na dywersyfikację działalności rybaków, dlatego dziwi stanowisko gminy, która to rybakom blokuje - przyznał szef resortu. - Z samych połowów rybacy przybrzeżni nie utrzymają się. Podobne stanowisko i apel do gospodarzy gminy wystosowała poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. O powołanie merytorycznej grupy roboczej, która rozwiązałaby problem - apelowała też Henryka Palusińska, prezes Wolińskiego Stowarzyszenia Rybaków.

O sytuacji PŻM jeszcze na kolejnym posiedzeniu

Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny Polskiej Żeglugi Morskiej przybliżył uczestnikom posiedzenia zarys programu naprawczego zwracając na bardzo trudną sytuację finansową grupy. Ta była głównym powodem wprowadzenia komisarza do przedsiębiorstwa państwowego.

Uczestnicy posiedzenie mogli też zapoznać się z aktualną sytuacją na światowym rynku frachtowych, w otoczeniu którego działa armator ze Szczecina. Jak zapowiedziała przewodnicząca, szczegółowy plan naprawczy i więcej danych członkowie komisji poznają na kolejnym posiedzeniu poświęconemu sytuacji największego polskiego armatora.

Czytaj także: Gróbarczyk: zarząd komisaryczny w PŻM z powodu niezwykle trudnej sytuacji

Odbudowa przemysłu stoczniowego. Promy na początek

Równie ważnym punktem porządku wyjazdowego posiedzenie Komisji w Szczecinie była sytuacja przemysłu stoczniowego i plany rozwoju tej gałęzi gospodarki. Minister Marek Gróbarczyk przypomniał o podpisanym w Kołobrzegu kontrakcie na budowę promu pasażersko-towarowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA. Stroną wykonawczą kontraktu jest Morska Stoczni Remontowej Gryfia SA. Położenie stępki pod nowy prom na pochylni Wulkan Szczecińskiego parku Przemysłowego Stoczni Szczecińskiej planowane jest w drugim kwartale br. Ta stocznia będzie mogła już skorzystać z tzw. Ustawy stoczniowej obowiązującej od 1 stycznia br.

- Pierwszy kontrakt to początek cyklu budowy promów dla PŻB - dodał Marek Gróbarczyk. - Jestem przekonany, że do grona zleceniodawców po przeprowadzeniu programu naprawczego dołączy także Polska Żegluga Morska. Polscy operatorzy promowi w perspektywie najbliższej dekady będą musieli wymienić swoją flote. Realizacji inwestycji służyć ma konsolidacja branży stoczniowej, między innymi włączenie do Grupy MARS FIZ wspomnianych terenów stoczni szczecińskiej oraz finalizowane właśnie przejęcie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

Konrad Konefał z zarządu Grupy MARS FIZ mówił o szerokim programie inwestycyjnym w obszarze skonsolidowanej grupy stoczniowej w obrębie Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Plan dotyczy nie tylko budowy promów, ale także jednostek rybackich, statków specjalistycznych na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej, służb ratownictwa itd. Przypomniał także o programie odbudowy floty marynarki wojennej, który będzie realizowany w polskich stoczniach a także o rynku offshorowym.

Joachim Brudziński, wicemarszałek Sejmu i członek sejmowej KGMiŻŚ zwrócił się do uczestników posiedzenia i gości reprezentujących branżę stoczniową całego polskiego wybrzeża by nie wywoływali niepotrzebnych emocji i antagonizmów i właściwe lokowali zagrożenia dla tej branży. - Nie stocznie w Szczecinie czy Trójmieście stanowią dla siebie zagrożenie i niebezpieczną konkurencje - podkreślił marszałek. - Te stocznie mają się wspierać, wykorzystywać efekty synergii itd. Zagrożeniem dla naszych polskich stoczni są te w Niemczech, Holandii, czy na Dalekim Wschodzie.

rel (MGMiŻŚ)

Fot.: MGMiŻŚ

+5 A okręty podwodne?
TEŻ, na trzeciej zmianie i w weekendy!
21 marzec 2017 : 11:51 niezdziwiony | Zgłoś
+4 Baśnie z tysiąca i jednej nocy...
...opowiada pan Konefał. Tylko, że poprzednicy przez 8 lat też tak bajdurzyli o rozwoju i dosypywali do państwowych stoczni z Marsa, żeby starczyło na pensje dla swoich. Następcy robią to samo, więc pod tym względem nic się nie zmieniło.
21 marzec 2017 : 17:01 Prom z Marsa | Zgłoś
-4 Zależy jakim Stocznią dosypywali
Oczywiście tym w Trójmieście!!!
21 marzec 2017 : 18:00 Bart0000 | Zgłoś
-3 Dobrze gadasz.
Dosypywali kasę i rozwijali stocznie w Trójmieście a w zachodniopomorskim robili wszystko aby je zaorac! Stoczni w zachodniopomorskim miało nie być bo nie wpisywały się w wizję Niemiec. A teraz jak PiS próbuje to odkręcić to trójmiasto kwiczy. Jak w nich przez 8 lat PO pompowalo kasę to było cacy a jak teraz maja być zdrowe zasady i nie są pempkiem świata to wszystko jest be... Trzymam kciuki za powodzenie planów!
21 marzec 2017 : 19:28 XYZ | Zgłoś
+6 Do XYZ...
Bzdury piszesz. Na wyspie od 25 lat panowała hołota, która nie potrafiła zarządzać tylko kraść. Kto ukradł ten był bohater i wręcz wzór do naśladowania. Zakulisowy "management" czyli ojcowie prezesów to SB-cy i ich wychowankowie. Potem dołączyli do nich marsjanie z nadania PO i przybili razem z nimi złodziejską sztamę. Skutki z 2 stoczni, 100 ha i 9 doków zostały 4 ha terenu. Teraz wyspa dostała prom, na który całkowicie nie zasłużyła. Dostała tylko dlatego, bo zlecający nie będzie płacił własnymi pieniędzmi !. Do czerwca coraz bliżej. Okaże się, że położenie stępki będzie tylko symboliczne. Jakaś atrapa z tektury albo ze steropianu :-)))). Niestety zmarnowano czas i nie oczyszczono kadrowej stajni Augiasza na wyspie. Parę złodziejsko-sabotażowych gówien popłynęło, przyznaję, ale to wciąż za mało. Nie ściąga się fachowców, a milicjanci na wyspie statku nie zbudują. Ba, nie ma żadnych szans żeby nawet zbudowali stępkę w terminie, jeżeli oni wiedzą w ogóle co to jest, bo dla nich to chyba jest coś takiego jak wmurowanie kamienia węgielnego :-)))). I to dlatego są nieprzygotowani z dokumentacją (jeżeli też wiedzą co to jest). A czerwiec za dwa m-ce. :-)))). A stępka będzie całkiem spora. Zarządzenie pracy na 3 zmiany na wyspie ? Buahahahahha. :-))))). To nie Stocznia Szczecińska. Na jesieni rząd na kolanach może prosić stocznie z Gdańska żeby to dokończyły. Inaczej 2-gi Gawron pewny !!!! BĘDZIE SIARA I WSTYD I NASTĘPNEJ TAKIEJ SZANSY JUŻ NA PEWNO NIE BĘDZIE !!! Najpierw do takiej budowy, za takie pieniądze podatników, trzeba przygotować kadrę, a nie PR !!! Pomysł dobry, ale wykonanie słabe. To stocznia powinna szukać i ściągać fachowców, a nie odwrotnie. Z rodzinami z MO nie zbudują.Nie ma szans.
22 marzec 2017 : 00:05 Płatnik | Zgłoś
+6 Do xyz jeszcze...
A wpomopowanie 1,5 mld państwowych pieniędzy w pseudo armatora SBM to jest ok ? W 3-mieście kasa idzie w rozwój w Szczecinie w straty spowodowane przez zarządzających SB-ków. Stąd wynika różnica w rozwoju. Nie ma forsy ? To trzeba iść do teraz iść i poprosić do tych spółek, które żerowały na wyspie i SBM-ie. TU NIE MA KTO RZĄDZIĆ I TYLE !!! KTO UKRADNIE TEN BOHATER !!! HOŁOTA SZABROWNICZA !!!
22 marzec 2017 : 00:25 Płatnik | Zgłoś
0 pytanie
Co to jest SBM ?
22 marzec 2017 : 15:02 wodnik | Zgłoś
-3 Do wodnika
Nie zadawaj pytań na które znasz odpowiedź.
22 marzec 2017 : 15:32 Płatnik | Zgłoś
0 Sorry
Naprawdę nie wiem co ten skrót oznacza .Ale jeżeli to coś trefnego, możesz nie odpowiadać.
22 marzec 2017 : 15:57 wodnik | Zgłoś
+1 Racja
To czerwca jakoś z piarem dojadą, coś tam pospawają i stępkę położą. Potem zaczną się kłopoty, więc na ich miejscu już teraz to bym kombinował dobry PR na kolejne miesiące, jak będzie widać, że nic się nie dzieje. Zawsze można jeszcze zwalić na tuska, ale to już tylko na krótką metę, więc przyda się jakaś inna opowieść. Jakaś dobra firma PR z Wawy na pewno sie przyda.
22 marzec 2017 : 08:04 he | Zgłoś
+4 Ja też trzymam kciuki
A niech budują ten prom w Szczecinie. Niech Gryfia i kto tam jeszcze pokaże że ma jaja i że dadzą radę. Szybko się okaże, czy tak będzie. Trm życzy powodzenia.
21 marzec 2017 : 23:16 Jestem z Gdańska | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter