Inne

Turystów mniej niż w zeszłym roku, mniej niż zakładali - to dosyć zgodna opinia właścicieli i zarządców morskich atrakcji, których poprosiliśmy o podsumowanie tegorocznego sezonu.

Zadowolona jest Marta Sury, córka właścicieli Parku Miniatur Latarni Morskich w Niechorzu. Na frekwencję nie narzeka, ba! - jest nią zachwycona.

- Pierwszy sezon działania parku uważam za udany: bardzo dużo zwiedzających, sporo grup na przykład z Niemiec - opowiada. - Park otworzyliśmy w maju i od tej pory odwiedziło nas około 50 tysięcy osób. A przed nami jeszcze wrzesień i październik!

Stefan Jacek Michalak, właściciel latarni morskiej w Gdańsku Nowym Porcie: - Jest ciut gorzej niż w zeszłym roku, ale wiadomo - recesja. Mamy doświadczenie z lat ubiegłych, że frekwencja znacząco spada w okolicach 20 sierpnia, w tym roku stało się to kilka dni później. Najważniejsze jednak, że zwiedzający byli zachwyceni.

Jego umiarkowanego optymizmu nie mogą niestety podzielić pracownicy gdyńskiego Akwarium. Jak powiedziała nam Ewa Baradziej-Krzyżankowska, specjalisa ds. promocji, zwiedzających było w tym roku mniej niż w ubiegłych latach.

- W maju i czerwcu nie pojawiły się szkolne wycieczki, które w czasie matur odwiedzają nas szczególnie intensywnie - tłumaczy. - Powodem były z pewnością rozgrywki Euro i wszystkie związane z tym niedogodności w poruszaniu się po mieście... W lipcu zaś doszły do tego Igrzyska Olimpijskie, więc najprawdopodobniej część rodzin zainwestowała w telewizory, by móc oglądać te dwie widowiskowe imprezy i wizyta w Akwarium zeszła na dalszy plan.

W nowootwartym Ocean Park we Władysławowie, kuszącym naturalnej wielkości figurami zwierząt morskich, usłyszeliśmy, że "zawsze mogłoby być więcej zwiedzających". - Ale trudno mi powiedzieć, czy było ich mało, czy dużo, bo działamy dopiero pierwszy sezon - powiedziała jedna z pracownic.

W tym roku po raz pierwszy gości witał gdański Ośrodek Kultury Morskiej, nowoczesny oddział Centralnego Muzeum Morskiego. Tu także niemożliwe jest porównanie tegorocznej frekwencji z analogicznym okresem w roku ubiegłym.

- W lipcu mieliśmy 12 tysięcy zwiedzających, do połowy sierpnia 7 tysięcy - mówi Wanda Stompór zajmująca się promocją w CMM. - Tendencja była taka, że gdy mieliśmy deszczową pogodę, zwiedzających przybywało, a gdy zaświeciło słońce, niemal znikali.

Warto dodać, że OKM zdobył drugie miejsce w konkursie na najlepszy produkt turystyczny województwa pomorskiego. Komisja, składająca się z przedstawicieli środowiska turystycznego i mediów regionalnych, główną nagrodę w województwie pomorskim przyznała znajdującej się Pruszczu Gdańskim Faktorii - zrekonstruowanej osadzie handlowej z okresu wpływów rzymskich. W wypadku OKM jury doceniło nowoczesność obiektu z jego interaktywnymi wystawami.

Znajdujący się na przeciwko OKM statek-muzeum Sołdek odwiedziło w sierpniu około 9 tysięcy osób, a cumujący w Gdyni zagłowiec Dar Pomorza, do wczoraj, 21 tysięcy (w lipcu 22,5 tysiąca).
- To, w obu wypadkach, nieco mnie niż w zeszłym roku - mówi Stompór. - Rozgrywki euro, recesja, słaba pogoda - to prawdopodobne powody takiego stanu rzeczy.

Również Żegluga Gdańska, wożąca turystów z Trójmiasta na Półwysep Helski, miała mniej chętnych do skorzystania z jej usług. Do końca lipca jej jednostki przewiozły 94 513 pasażerów, w tym 4447 dwoma nowymi liniami. W tym samym okresie ubiegłego roku było ich 98 649. Już teraz wiadomo, że przyszłym roku część tramwajów wodnych, które pływały między Gdańskiem i Helem, zabierając po drodze turystów i mieszkańców z Sopotu, zostanie zlikwidowanych, bowiem Gdańsk postanowił wycofać się z ich dofinansowania.

Zadowoleni z sezonu wakacyjnego są natomiast przewoźnicy śródlądowi. W Żegludzie Augustowskiej dowiedzieliśmy się, że lipiec i sierpień były udane, mniej więcej na poziomie zeszłego roku. Od 11 sierpnia spółka wzbogaciła się o nową, mogącą przewieźć ponad trzystu pasażerów jednostkę, która cieszy się sporym powodzeniem. Podobnie rzecz się ma, jeżeli chodzi o turystów korzystających z usług Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.

- Działamy do końca września, więc liczbowo nie podsumowaliśmy sezonu, ale mogę powiedzieć, że frekwencja była może nawet lepsza niż w ubiegłym roku - powiedziała nam dyrektor Adrianna Jabłońska. - Więc oczywiście jesteśmy zadowoleni.

Czesław Romanowski

Zdjęcia: Czesław Romanowski, stocznia Jabo, Park Miniatur Latarni Morskich

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter