Inne

Dzisiaj w Rotterdamie, w centrum widowiskowo-targowym Rotterdam Ahoy, rozpoczynają się jedne z największych europejskich targów morskich - Europort. W tegorocznej edycji zaprezentuje się niemal 1080 wystawców z 32 krajów, w tym tak odległych, jak Australia, Taiwan, Chiny, Korea, Kanada czy USA. 

Portal Morski jest tradycyjnie partnerem medialnym targów Europort. Podobnie, jak i w poprzednich edycjach tych i innych najważniejszych targów, w Rotterdamie i tym razem dystrybuowane będzie czasopismo "Poland at Sea" - największa publikacja o polskim przemyśle okrętowym, od lat najpełniej i najszerzej prezentująca najciekawsze projekty realizowane w Polsce, także we współpracy z zagranicznymi partnerami.

Aktualne wydanie "Poland at Sea" dostępne jest m.in. na stoisku prasowym - Media Corner (6415). Zarówno w artykułach redakcyjnych, jak i w materiałach promocyjnych (reklamach) zaprezentowano w nim przegląd najciekawszych produktów i osiągnięcia techniczne oraz rynkowe wyraźnie szerszej reprezentacji Polski w porównaniu do liczby firm z Polski bezpośrednio obecnych na własnych stoiskach na targach Europort 2017.

Wydawnictwo w formie pdf dostępne jest tu:

Poland@SEA_September_2017

Trudno powiedzieć, co się za tym kryje, ale reprezentacja polskiej branży morskiej jest w tym roku w Rotterdamie skromniejsza, niż przed dwoma laty. Może doświadczenia z rynkiem holenderskim oraz z udziału w targach Europort w poprzednich latach nie stanowiły zachęty do uczestnictwa w bieżącej edycji? A może przeciwnie, nasze firmy tak świetnie sobie radzą na co dzień na tamtejszym rynku, że uznały, iż niepotrzebna jest obecność na targach? Polskich stoisk jest zaledwie sześć; dla porównania rumuńskich - 13, a tureckich - 11.

Słabsza obecność polskiej branży morskiej może być odzwierciedleniem nadal utrzymującego się (mimo pewnych świeżych sygnałów nieznacznej poprawy) kryzysu na rynku offshore. Holandia nie jest głównym graczem na rynku offshore oil & gas na Morzu Północnym (holenderski sektor wydobycia jest relatywnie mały i ma znacznie mniejsze znaczenie, niż brytyjski i norweski), niemniej liczne firmy holenderskie liczą się na całym Morzu Północnym (i nie tylko) jako dostawcy usług i produktów dla rynku offshore oil & gas (choć ostatnio także w sektorze offshore wind) i te firmy odczuwają do dzisiaj spowolnienie na rynku poszukiwania i wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego.

A może mamy po prostu do czynienia z postępującym wzrostem najsilniejszych imprez (np. targów SMM w Hamburgu) przy jednoczesnym zmniejszeniu znaczenia pozostałych z dotychczasowej "pierwszej ligi" podobnych wydarzeń? Tegoroczne targi Nor-Shipping też były mniejsze, niż w poprzedniej edycji, a organizatorzy Europort 2017 także nie chwalą się rekordową frekwencją. Trzeba jednak podkreślić, że Europort to wciąż ścisła czołówka największych i najważniejszych międzynarodowych imprez targowych, wzbogacona o szeroki zakres konferencji, seminariów oraz branżowych (czasem zamkniętych) spotkań różnych organizacji (np. CEDA, Sea Europe).

Na tegorocznych targach Europort doliczyliśmy się polskiego udziału na zaledwie sześciu odrębnych stoiskach. Przynajmniej na dwóch z nich, na Europort 2017 reprezentowane są jednak grupy firm. Chodzi m.in. o MSR Gryfia oraz SR Nauta SA na stoisku MARS Shipyard & Offshore oraz szereg firm, z Remontową SA na czele, na stoisku REMONTOWA Holding - największej polskiej grupy przemysłowo-kapitałowej sektora morskiego.

Oto polskie stoiska na targach Europort 2017:

• DOE - 7320
• Mars Shipyard & Offshore - 4207
• NAVA Ltd. - 3008
• Navikon SRY Ltd. - 3008
• Nowa Polska Sp. z o.o. - 5303
• Remontowa - 6100.

Targi potrwają do piątku, 10 listopada.

PBS