Inne

Polskie stocznie mają wybudować dwa promy pasażersko-samochodowe dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, pierwszy prom ma być gotowy w 2019 r. - wynika z listu intencyjnego podpisanego w czwartek w Szczecinie podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.

List intencyjny podpisali uczestnicy przyszłego konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.

Konsorcjum ma powstać po wejściu w życie ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co według jej projektu ma nastąpić 1 stycznia 2017 r.

„Polski przemysł morski to są już konkretne działania. To jest dowód na to, że jeżeli jest dobry program, są ludzie, którzy z determinacją podejmują działania, to bardzo szybko można osiągnąć te cele, które się zakłada” – powiedziała w Szczecinie premier Beata Szydło. Jak podkreśliła, dla rządu jednym z priorytetów jest „odbudowa polskiego przemysłu, reindustrializacja i budowanie polskiej marki”.

„Podpisujemy list intencyjny, bo wstępna ocena jest taka, że ten projekt jest dobry dla polskich stoczni, jest dobry dla polskich przedsiębiorstw, które będą ten prom użytkowały” – powiedział PAP prezes PKO Bank Polski Zbigniew Jagiełło.

Polski Fundusz Rozwoju w komunikacie poinformował, że inwestycja wzmocni konkurencyjność Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, wesprze rozwój polskich stoczni a także „bardzo dobrze” wpisuje się w Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

„Nasza inwestycja ma na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego przewoźnika promowego na rynku, który w naszej ocenie ma atrakcyjne perspektywy rozwoju wspierane przebudową infrastruktury drogowej w Polsce. Jednocześnie, zamówienie promów w polskich stoczniach zwiększy możliwości rozwoju przemysłu stoczniowego oraz ich kooperantów” – powiedział cytowany w komunikacie prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Paweł Borys.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki powiedział PAP, że promy mają mieć 224 m długości, 31 m szerokości. Statki mają być zasilane dual fuel (paliwo tradycyjne lub LNG). Według planów będą mogły przewozić 900 pasażerów, przewidziana jest także możliwość przewozu wagonów kolejowych w przypadku jednego lub dwóch promów.

„Promy mają pływać na linii Świnoujście – Ystad. Myślę, że powinny zacząć kursować w połowie 2019 r.” – dodał Brzezicki. Poinformował, że koszt budowy jednego promu to ok. 450 mln zł.

Uczestniczący w podpisaniu listu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podkreślił, że projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego musi zostać podpisana przez prezydenta do końca sierpnia br., żeby wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

W środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu tej ustawy. Przewiduje on m.in. możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych, zwolnienie stoczni z płacenia podatku VAT, a także wybór opodatkowania między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji.

krm/ res/ jzi/

Komentarze   

+9 Zaraz, zaraz...
a co tak nagle cicho o PŻB+PŻM, czyli Polskiej Grupie Promowej z Unity Line i Polferries?
09 czerwiec 2016 : 11:36 Wiesław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 zaraz
Cytuję Wiesław:
a co tak nagle cicho o PŻB+PŻM, czyli Polskiej Grupie Promowej z Unity Line i Polferries?


Przecież ten mariaż już dawno został odwołany! Oficjalnie!!
10 czerwiec 2016 : 06:48 Brunon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Stena Line
nie będzie zachwycona. Ale poczekajmy, aż te promy zbudujemy...
09 czerwiec 2016 : 17:47 pżb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Stocznie w Gdyni poradzą sobie gładko , ale
miło byłoby zobaczyć w akcji Szczecin.Jak się do tego zabrać?. W oparciu o firmy prywatne ? Konsorcjum zawiązane i O.K. .Trzymam kciuki , a jak będę przydatny to osobiście chętnie pomogę . 35 lat nie robię nic innego tylko te " łódki ".
09 czerwiec 2016 : 19:38 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Super
Sukces propagandowy już jest. Papier wszystko zniesie. Nie bardzo wiem, gdzie w Szczecinie, pomijając fakt, że póki co NIE MA TAM STOCZNI, można zbudować statek 224 LOA. A jeśli w Gdyni, to gdzie? Wynajmą duży dok od Crista?
09 czerwiec 2016 : 21:55 smerf maruda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 a może prom kosmiczny
Ciemny lud wszystko kupi. Na razie to nawet projektów tych promów nikt nie widział. Stoczni nie ma, zaplecza kooperacyjnego nie ma, a oni się za budowę promów biorą.
Proponuje pójść o krok dalej:a może prom kosmiczny????? to byłoby to!!!!
10 czerwiec 2016 : 05:24 Zden Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 A co na to Prezes PŻB?
Dwa razy czytałem żeby się doczytać czy w tym podniosłym wydarzeniu uczestniczył chociaż prezes PŻB, p. Redmerski... Medialnie wygląda to tak jak decyzja z czasów gospodarki centralnie planowanej i tak jakby zapadła całkowicie poza szczeblem "zamawiający". Wszyscy się wypowiedzieli - stocznia, bank, minister, premier....a co na to sama firma? Może warto byłoby się dowiedzieć czy firmę ba to stać. Polecam dzisiejszy wywiad w Radio Szczecin z dyr. PŻM, kótry musiał odnieść się z kometarzem do tego.... "ministerstwo zdecydowało, że...." ciekawe czy ministerstwo też zapłaci za te nowe promy?
10 czerwiec 2016 : 06:47 Brunon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 pionek
Z pionkiem się nie rozmawia i się go nie słucha.
10 czerwiec 2016 : 10:42 bar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Powodzenia...
"ciekawe czy ministerstwo też zapłaci za te nowe promy?" - powodzenia z przekonaniem Komisji Europejskiej, że jest to dopuszczalna forma pomocy publicznej... A nuż TT-Line i Unity Line by tego nie zaskarżyli!
10 czerwiec 2016 : 12:28 Pendragon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 115 mln $
hmmm chyba troche duzo nieprawdaz? w Chinach bylyby za to dwa i niestety to pokazuje, ze nie mamy szans z Chinczykami / Koreanczykami w przypadku budowy statkow, ktore nie sa statkami wysoce wyspecjalizowanymi. Tylko prosze nie piszcze o jakosci. Armatorowi, ktory jest armatorem wolnorynkowym, nie zalezy na super jakosci. Statek ma plywac, statek ma zarabiac, zaloga ma to trzymac w ruchu, jak sie nie da pewnych spraw zalatwic za pomoca zalogi to 100% oszczednosci jest zmniejszane do 98%, a po 10 latach i tak statek jest sprzedawany na linie 3go swiata. Smutne ale niestety prawdziwe. A te 115 mln $ to koszty wstepne a nie ostateczne...
10 czerwiec 2016 : 14:23 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 224 metry do Ystad???!!!
A ja jestem bardzo ciekawy jak prom o długości 224 metrów zmieści się w porcie w Ystad? :)
Promy Polonia i Skania są maksymalnymi jednostkami, które mogą wchodzić do tego portu. Na większe port jest po prostu za mały...
13 czerwiec 2016 : 12:16 Marynista Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: