Inne

Rola międzynarodowych korytarzy transportowych, wejście w życie dyrektywy siarkowej, nowe rozdanie unijnych pieniędzy - m.in. o tych zagadnieniach rozmawiali uczestnicy konferencji zorganizowanej 16 października w Szczecinie.

Konferencję naukową Porty Morskie 2014 zorganizowali Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu oraz Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu Wydział Ekonomiczny w Szczecinie.

Przed marginalizacją portów bałtyckich w nowej perspektywie unijnej przestrzegał prof. Marek Grzybowski z Akademii Morskiej w Gdyni, prezes Polskiego Klastra Morskiego. Na poparcie swojej tezy zaprezentował kilkanaście koncepcji stworzenia korytarzy transportowych w Europie. Polskich portów w nich nie ma lub są jako elementy peryferyjne.

Rafał Zahorski, prezes spółki Magemar Polska i przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin skomentował plany budowy drogi S6: - Nie ma ona znaczenia dla rozwoju gospodarczego naszych portów. Niektórzy śmieją się, że to droga turystyczna z Berlina do Sopotu. Za to dokończenie trasy S3 pozwoliłoby na tranzyt z Berlina do Skandynawii przez Świnoujście.
Przewodniczący Rady przekonywał też, że Szczecin, dzięki połączeniu śródlądowemu, może być portem dla Berlina i Brandenburgii: - Doprowadzenie kilometra Odry do czwartej klasy żeglowności kosztuje połowę tego, co budowa kilometra autostrady.

Nad tym jak wprowadzenie dyrektywy siarkowej wpłynie na polskie porty zastanawiał się dr Sławomir Droździecki z Akademii Morskiej w Gdyni. - Za 5-10 lat paliwa ciężkie używane do napędzania statków zastąpić ma LNG. Polskie porty dopiero zastanawiają się nad stworzeniem planów dostosowania się do nowej sytuacji. Dotyczy to również Portu w Szczecinie i Świnoujściu. Mimo, że w Świnoujściu powstaje terminal LNG, to ma on przyjmować gaz - nie jest budowany z myślą o bunkrowaniu statków.

O ułatwienie pozyskiwania funduszy na prace badawczo-rozwojowe dla firm z branży gospodarki morskiej apelowała prof. Czesława Christowa z Akademii Morskiej w Szczecinie: - Małym i średnim firmom pomogłoby kwotowe, a anie procentowe ustalanie dotacji na badania. W przeciwnym wypadku grozi nam, że jedynie duże firmy pochodzące spoza naszego regionu będą otrzymywały dofinansowanie.

Prof. Christowa zwraca też uwagę, że gospodarka morska powinna znaleźć się wśród priorytetowych branż w kontekście finansowania w nowej perspektywie budżetowej UE.

mab

Źródło: szczecinbiznes.pl
 

+1 Porty polskie
O porty polskie i tworzenie korytarzy transportowych przez Polskę musimy się przede wszystkim sami zatroszcyć. Nikt w Unii nam tego, jako daru z nieba, nie ześle. Ta rola portów jest zpisywana w Masterplanach Europejskich już od roku 1990 (a może i wcześniej). To jest siła infrastruktury, która tworzy potęgę Unii, a nie to, co twierdzą ludzie o wąskiej inteligencji, dostarcza jakiś korzyści zagranicy w Unii (podła ideologia archaicznej prawicy). UNIA TO MY I MUSIMY ZACZĄĆ ROZWIJAĆ UNIĘ! (przy okazji MASTERPLANY - to dokumenty, które nikogo nie obowiązują, ale mają takie znaczenie, że lepiej je jak najwcześniej realizować, aby zapobiec pojawiającym się kłopotom w najbliższej i dalszej pszyłości). Mamy duże opóźnienia, pospólstwo jednak milczkiem pożerało olbrzymie pomoce z Unii, ale jak trzeba było uczestniczyć w rozwoju Unii wszczynało swoją wrzawę, jak robactwo posypowane solą. Przepraszam ale jestem nietolerancyjny na poglądy głupoty.
17 październik 2014 : 18:00 Mirosław | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter