Inne

2014 jest rokiem jubileuszu 150 - lecia Det Norske Veritas. To także pierwszy rok, który upłynął od połączenia, we wrześniu 2013 r., dwóch towarzystw klasyfikacyjnych - Det Norske Veritas (DNV) oraz Germanischer Lloyd (GL), działających teraz już jako jeden podmiot - DNV GL.

Centralne uroczystości jubileuszowe odbyły się w Norwegii w czerwcu br. - najpierw w Operze w Oslo, a potem w centrali DNV w Hevik, gdzie ponad tysiąc gości przyjęto w olbrzymiej zadaszonej sali bankietowej ze sceną, posadowionej na specjalnie zbudowanej, unoszącej się na wodzie platformie (poniżej prezentujemy relację video z tego wydarzenia).

Oprócz głównych obchodów w Norwegii, także w 17 innych krajach na świecie, w których DNV GL prowadzi działalność, w bieżącym roku odbywają się "lokalne" uroczystości jubileuszowe. Ta, związana z polskim rynkiem, miała miejsce 4 września br. w Teatrze Muzycznym w Gdyni. 

Zaproszono na nią kilkuset gości - wśród nich przedstawicieli władz państwowych i samorządowych oraz firm współpracujących z DNV GL. W części oficjalnej, gości przywitał Andrass Joensen, country manager DNV Poland. W imieniu władz państwowych i resortowych, gratulacje z estrady złożyła Katarzyna Krzywda, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, która odczytała list od podsekretarz stanu w MIR, Doroty Pyć.

Przemawiali także: Karsten Klepsvik - ambasador Królestwa Norwegii w RP, Wiesław Byczkowski, wicemarszałek województwa pomorskiego, Henrik Madsen - prezydent i CEO DNV GL Group oraz Piotr Soyka - prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding. Z ekranu wielkiego telebimu na scenie, jubileuszowe życzenia dla DNV GL przekazali także - premier Norwegii Erna Solberg oraz sekretarz generalny IMO - Koji Sekimizu.

Przemawiając podczas gdyńskiej gali, prowadzonej przez Agnieszkę Szulim i Tomasza Kamela, prezydent i CEO Henrik Madsen mówił o misji DNV GL, którą jest - Ochrona Życia, Mienia i Środowiska. Podkreślał znaczenie profesjonalnego zarządzania ryzykiem we współczesnym świecie oraz rolę DNV GL jako instytucji eksperckiej, specjalizującej się we wspieraniu takiego zarządzania.

- W roku 1864, gdy Det Norske Veritas została założona, prezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki był Abraham Lincoln, a rządzony przez niego kraj - pogrążony w chaosie wojny secesyjnej. To był rok militarnych i politycznych konfliktów w wielu regionach świata – podobnie zresztą jest dziś. Jednak obraz ryzyka w tamtych czasach i obecnych – jest fundamentalnie inny. Dzisiejsze zagrożenia, którym rządy, społeczności i przedsiębiorstwa muszą stawiać czoła są nieporównanie większe i bardziej złożone, a tolerancja dla błędów – zerowa. Dlatego dziś potrzebujemy instytucji takich jak DNV GL, będących developerami standardów bezpieczeństwa i budowniczymi zaufania, które dziś jest potrzebne bardziej, niż kiedykolwiek dotąd.

Wiele uwagi Henrik Madsen poświęcił tzw. 6 tematom strategicznym dla przyszłości, ogłoszonym właśnie w roku jubileuszu przez DNV GL. Są to: Bezpieczna i zrównoważona przyszłość, Od technologii do transformacji, Adaptacja do zmieniającego się klimatu, Żegluga przyszłości, Elektryfikacja przyszłości oraz Arktyka jako następna granica ryzyka.

- Nie możemy dłużej polegać na wierze, że nasza przyszłość będzie podobna do tego, co się już wydarzyło i co dobrze znamy. Nieograniczony wzrost nie jest dłużej możliwy na planecie o ograniczonych zasobach. W nadchodzących dekadach czekają nas wyzwania na niespotykaną dotąd skalę i o wiele trudniejsze niż wszystkie, z którymi ludzkość musiała się dotąd zmierzyć. Zużywamy obecnie więcej zasobów naszej planety, niż jest ona w stanie w tym czasie naturalnie odtworzyć. Obecnie negatywny wpływ na środowisko generowany przez wzrost populacji i podnoszenie standardów życia przewyższa postęp w dziedzinie ograniczania zanieczyszczenia środowiska oraz efektywnego wykorzystania zasobów. Także zmiany klimatyczne na naszym globie powodowane są często przez lokalne działania, zakłócające naturalną równowagę, powodujące skażenie powietrza i wody.

- Jednak, paradoksalnie, uświadamiając sobie te zagrożenia, jesteśmy być może pierwszym pokoleniem, które jest w stanie zidentyfikować i zrozumieć systemowe i kompleksowe uwarunkowania, które nas otaczają, pierwszym w pełni świadomym konsekwencji dalszego eksploatowania zasobów naszej planety w dotychczasowy sposób. Kryje się w tym przestroga, którą pięknie wyraża chińska maksyma: „Jeśli nie zmienisz kierunku, możesz skończyć tam, dokąd zmierzasz”.

Henrik Madsen podkreślił, że rok 2014 oznacza więcej, niż świętowanie przeszłości. To także rok nr 1 DNV GL, nowej organizacji, która w tym kształcie zaczęła działać od 12 września ub. roku.

- Nie wszyscy wiedzą, że pierwsze rozmowy o możliwości strategicznej współpracy pomiędzy DNV i GL toczyły się już w roku 1867, gdy powstało Germanischer Lloyd. Potrzebowaliśmy 150 lat, żeby tamte dyskusje wcielić w życie.

Na zaproszenie DNV GL podczas gdyńskiej gali jako reprezentant polskiego przemysłu okrętowego przemawiał prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding, Piotr Soyka.

W swoim wystąpieniu, ilustrowanym pokazem slajdów, podkreślił długie związki, datujące się jeszcze od końca lat 80 ub., wieku, zarówno osobiste jak i stoczni Remontowa S.A., na której czele stał jako dyrektor naczelny, a potem prezes zarządu przez 20 lat, z armatorami i firmami z Norwegii. Wspominał ważne wydarzenia, w których uczestniczył osobiście, jak choćby wizytę prezydenta Lecha Wałęsy w Norwegii w 1995, w tym spotkanie z królem Haraldem V, dwukrotny pobyt w siedzibie głównej DNV w Hevik (w 1995 i 2007 toku), czy udział w spotkaniu króla Norwegii z liczną grupą biznesmenów w Warszawie w 2012 roku podczas konferencji „Poland - Norway Partnership".

Przypomniał także, że w 1983 roku Norweski Komitet Noblowski przyznał Lechowi Wałęsie Pokojową Nagrodę Nobla.

- Pierwsza Dama - Danuta Wałęsowa, która w imieniu męża odebrała 10 grudnia 1983 roku Pokojową Nagrodę Nobla – uczyniła nam po latach ten zaszczyt, że zechciała zostać w roku 2010 matką chrzestną statku Korsfjord - jednego z trzech pasażersko-samochodowych promów dla norweskiego Armatora. Wszystkie 3 promy miały uroczystość nadania imienia tego samego dnia, tj. 6 listopada 2010 roku w Gdańsku.

Podkreślił też kapitalne znaczenie współpracy z DNV, dzięki której Remontowa mogła oferować wyroby i usługi zaawansowane technicznie i najwyższej jakości, co w rezultacie umożliwiło wejście na niedostępne wcześniej rynki.

- Już w latach 90. ub. wieku rozpoczęliśmy budowę promów z nowatorskimi jak na owe czasy napędami diesel-elektrycznymi. Następnym krokiem były statki z napędami gazowymi, hybrydowymi - gdzie zastosowaliśmy silniki gazowe i silniki „dieslowskie”, i wreszcie z napędem tzw. dual-fuel, gdzie silniki najnowszej generacji spalają gaz lub zamiennie olej napędowy.

Wreszcie - offshore norweski. Nowy rynek na skomplikowane technicznie jednostki wsparcia wydobycia ropy. Tu też pomogły nam doświadczenia z wieloletniej współpracy z DNV, doświadczenia z napędami gazowymi i wieloletnia obecność w Norwegii.

Piotr Soyka podkreślił, że norwescy armatorzy są wśród najbardziej cenionych klientów stoczni z grupy Remontowa Holding. Co roku stocznie te przeprowadzają remonty i przebudowy kilkudziesięciu statków, jak również modyfikacje platform naftowych pod nadzorem DNV, a także budują nowe statki dla największych armatorów norweskich.

- W sumie zbudowaliśmy już aż 50 statków we współpracy i pod nadzorem DNV!

Jak zaznaczył, wspólnie z DNV Remontowa Holding zrealizowała w ostatnich latach między innymi usługi takie jak m.in. instalacje: podwójnych burt na statkach, systemów oczyszczania wody balastowej, czy ostatnio - systemów płuczek spalin, czyli tzw. scrubberów, które stały się już szlagierem stoczni i do którego ustawiła się już długa kolejka armatorów.

- Ale oczywiście najbardziej dumni jesteśmy z instalowanego - na budowanych przez nas statkach - napędu, który nie tylko spełnia najnowsze kryteria ochrony środowiska, ale jest również bardzo ekonomiczny. A budowaliśmy te statki pod nadzorem DNV. Tu wypada wspomnieć o pionierskim w skali światowej zastosowaniu napędu wyłącznie gazowego na promach dla norweskiej firmy Norled. Promy Ryfylke i Hardanger od zeszłego roku pływają w Stavanger. Zastosowano na nich paliwo gazowe nie tylko w silnikach głównych, ale również w agregatach awaryjnych.

Mówca przypomniał, że rok wcześniej stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała 4 promy dla Torghatten Nord, które pływają w okolicach Bodo i Lofotów. Były to promy z nowoczesnym bezpośrednim napędem gazowym. Rozpoczęcie produkcji pierwszego z nich miało miejsce w czerwcu 2011 roku podczas wizyty premierów -  Norwegii Jensa Stoltenberga i Polski - Donalda Tuska w obu stoczniach Remontowa Holding.

- Norweski premier miał okazję nacisnąć przycisk START i rozpocząć tym samym palenie blach na nowatorski prom pasażersko-samochodowy Landegode dla Torghatten Nord, współtworzony z DNV. Premier rządu norweskiego miał również okazję zobaczyć w naszej stoczni olbrzymie norweskie zbiornikowce remontowane pod nadzorem DNV.

- Nawet w temacie Arktyki też mamy wspólne z DNV osiągnięcia. W roku 2006 zbudowaliśmy dla duńskiej firmy Royal Arctic Line  - kontenerowiec arktyczny. Na bazie tych doświadczeń budujemy obecnie pod nadzorem DNV GL dla tego armatora 5 następnych kontenerowców arktycznych – o różnej wielkości. Ta budowa ma też pod wieloma względami charakter pionierski – ponieważ w jej trakcie następuje testowanie, a tym samym rozwój tzw. klas polarnych w rozumieniu przepisów klasyfikacyjnych DNV GL.

Piotr Soyka przywołał także liczne, realizowane w przeszłości i obecnie projekty związane z przebudową różnego rodzaju platform dla branży offshore.

- Mamy nadzieję, że doświadczenia te potrafimy zdyskontować w następnych latach – proponując branży offshore – budowę takich platform.

Zdaniem prezesa Remontowa Holding - wymienione przez niego przykłady realizowanych w tej stoczniowej grupie projektów wyznaczają przyszłość polskiego przemysłu okrętowego. Piotr Soyka przypomniał także w swoim przemówieniu, że już w 1999 roku na terenie Politechniki Gdańskiej powstał Oddział norweskiego Det Norske Veritas zatrudniając około 50 absolwentów Wydziału Okrętownictwa. A potem, w 2010 roku w Gdyni zostało oddane do użytku Centrum Technologiczne DNV - pierwsze w Polsce centrum szkoleń w wirtualnej rzeczywistości dla branży morskiej.

Odnosząc się zaś do połączenia DNV i GL, stwierdził: - To jedno z najważniejszych wydarzeń ostatnich lat w światowej gospodarce morskiej - zmierzające w kierunku dalszej globalizacji, kumulacji wiedzy i potencjału ludzkiego.

Po części oficjalnej, dla wszystkich zaśpiewała Maryla Rodowicz. Potem, w teatralnym foyer był bankiet, pyszny tort oraz wiele serdecznych gratulacji i ciepłych słów dla DNV GL, do których Portal Morski, jako że uroczystości 150 - lecia wciąż trwają, także się przyłącza.

Grzegorz Landowski

Zdjęcia: Piotr Stareńczak, Media4Sea

***

Wkrótce na Portalu Morskim opublikujemy obszerny wywiad tv z prezydentem i CEO DNV GL Group, Henrikiem O. Madsenem, który przeprowadziliśmy w Gdyni.

+2 150 Y DNV
Impreza na miarę wielkości firmy i czasu funkcjonowania na rynku.
Gratulacje!
29 wrzesień 2014 : 09:44 Jerzy Wróbel | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9797 4.0601
EUR 4.236 4.3216
CHF 4.3623 4.4505
GBP 4.9567 5.0569

Newsletter