W Sopocie, z udziałem Jacka Karnowskiego, prezydenta Sopotu i Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, odbył  się chrzest nowej łodzi ratunkowej Sopotu. To pierwsza, w pełni profesjonalna karetka wodna na Zatoce Gdańskiej, którą będzie patrolowała ten rejon już od początku maja.

Konstrukcja kabiny została dostosowana dla 4 osób załogi (starszy sternik – ratownik medyczny, młodszy sternik – ratownik medyczny, dwóch ratowników medycznych) i jednej leżącej osoby (pacjenta) na noszach.

W wyposażeniu karetki jest również instalacja próżniowa, instalacja tlenowa, ssak, oraz panele do podłączenia innych, koniecznych urządzeń medycznych. Stałym miejscem stacjonowania karetki jest marina w Sopocie. Zgodnie z kontraktem POW NFZ, zacznie pracę 1 maja 2012 r., a sezon zakończy 30 sierpnia 2012 r. Dysponentem karetki jest Miejska Stacja Pogotowia Ratunkowego z Przychodnią w Sopocie.

Jednostka została wykonana pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków – jako łódź fabrycznie nowa, przystosowana do świadczenia usług ratowania zdrowia i życia na akwenie przybrzeżnym Trójmiasta i wodach Zatoki Gdańskiej. Zbudowano ją przy współudziale środków z Urzędu Miasta Sopotu, Unii Europejskiej i środków Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego z Przychodnią w Sopocie. Przekazywanie ewentualnych pacjentów do transportu kołowego do szpitali będzie następowało w Gdyni – nabrzeże „DALMOR-u”, Gdańsk – Motława.

Parametry techniczne modelu, w oparciu o który zbudowano wodny ambulans:

Kategoria projektowa CE C/B/A
Liczba komór 9
Długość całkowita [m] 10,50
Szerokość całkowita [m] 3,50
Szerokość pokładu [m] 2,05
Ładowność łodzi [kg] 4000
Dopuszczalna liczba osób 14
Maksymalna moc silnika [kW(KM)] 4x257 (4x350)
Zalecana moc silnika [kW(KM)] 2x257 (2x350)
Wysokość pawęży XXL

Łódź RIB SPORTIS S-10500/K to największa spośród łodzi kabinowych oferowanych przez firmę Sportis. Doskonale nadaje się do zadań specjalnych, nawet w bardzo trudnych warunkach morskich. Kadłub pozwala na nagłe i trudne technicznie manewry, zachowując przy tym stabilność i pewność prowadzenia. Duża kabina zapewnia schronienie nawet dla 8 osób, w części dziobowej kabiny można wykonać pomieszczenia do spania, pomieszczenie socjalne, bądź biuro w zależności od potrzeb użytkownika.

Cze, PioSta

Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak, Sportis