Bezpieczeństwo, Granice

Jak podał serwis informacyjny wPolityce.pl, powołując się na własne źródła nieoficjalne, MON podpisze kontrakt na okręty podwodne, wyposażone w rakiety manewrujące, z francuskim koncernem Naval Group. Według wPolityce.pl - w styczniu MON oficjalnie przedstawi swoją decyzję ws. zakupu okrętów podwodnych w ramach programu "Orka".  

Francuski koncern stoczniowy wziął udział w międzynarodowych targach zbrojeniowych, które odbyły się w Kielcach. W trakcie MSPO Naval Group (dawniej DCNS) zaprezentowała nowoczesny wielozadaniowy okręt podwodny. To właśnie takie jednostki znajdą się na wyposażeniu polskiej Marynarki Wojennej.

"Oferujemy Polsce nowoczesne okręty podwodne, pozwalające na realizację strategii odstraszania w sposób całkowicie suwerenny. To okręty przeznaczone do długotrwałych patroli, z niezależnym od powietrza napędem trzeciej generacji" - mówił wtedy agencji informacyjnej Newseria Biznes Hervé Guillou, prezes zarządu Naval Group.

I takie właśnie będą zakupione okręty, wyposażone w rakiety manewrujące o zasięgu ponad 1000 km. To broń odstraszania, która zapewnia zdolność uderzenia odwetowego. Zakup takich okrętów podwodnych to jedna z najpilniejszych potrzeb polskiej armii. Minister Antoni Macierewicz obiecał, że decyzja o ich zakupie zapadnie do końca roku i - zdaniem wPolityce.pl - tak też się stało.

Chodzi o okręty podwodne typu "Scorpène" - projekt opracowany we współpracy francusko-hiszpańskiej (DCNS - Navantia). Jest to okręt podwodny oferowany z napędem elektrycznym lub hybrydowym.

"Scorpèny" są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z napędem elektrycznym, przeznaczonymi do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, operacji specjalnych, stawiania pól minowych i działań rozpoznawczych, zbudowanymi w jednokadłubowym układzie konstrukcyjnym. Okręt swoją budową przypomina atomowe okręty typu Rubis. Kadłub i dziób jednostek pokryte są materiałem kompozytowym oraz powłoką anechoiczną tłumiącą fale akustyczne. Stery rufowe mają klasyczny układ krzyżowy, stery dziobowe umieszczone są na kiosku okrętów. Kadłub sztywny o średnicy 6200 mm zbudowano ze stali typu 80 HLES (haute limite élastique soudable) wytrzymującej nacisk 80 N/mm². Dzięki temu okręty zanurzają się na głębokość ponad 350 metrów. Wnętrze kadłuba podzielone jest poprzez wstawiony pośrodku koferdam, który mieści śluzę i właz przeznaczony do ewakuacji, na dwie strefy. Autonomiczność okrętów wynosi 70 dób.

"Scorpène" wyposażone są sześć wyrzutni torped kalibru 533 mm oraz magazyn torped w przedziale dziobowym okrętów, mieszczącym do 18 sztuk torped (Indie i Chile zleciły integrację z pociskiem SM-39 Exocet). Wyrzutnie torpedowe przystosowane są również do stawiania min morskich. Uzbrojenie umieszczone jest na hydraulicznym automacie ładującym pociski do wyrzutni. Załadunek torped na okręty odbywa się przy użyciu specjalnego stelaża z obrotową kołyską, dzięki któremu po zdjęciu paneli z dziobowej części okrętu, poprzez luk załadowczy można umieścić uzbrojenie w przedziale torpedowym.

Jednostkę napędową okrętów tworzą silnik elektryczny Magtronic firmy Jeumont Schneider o mocy 2900 kW, dwie baterie akumulatorów ołowiowo-kwasowych firmy Hagen, każda ze 180 ogniwami, które ładowane są za pomocą czterech generatorów spalinowo-elektrycznych MTU 396 12V SE 84 o mocy 632 kW każdy lub dwóch generatorów o mocy 1250 kW każdy. Na życzenie zamawiającego, okręty typu "Scorpène" mogą być wyposażone w system napędu hybrydowego, łączącego klasyczny układ elektryczny z działającym w cyklu zamkniętym układem AIP (Air Independent Propulsion). Obok systemu Stirlinga i ogniw paliwowych niemieckich firm Siemens i Howaldtswerke-Deutsche-Werft AG jest to trzeci działający w takim trybie zespół napędowy. Przedział z zamontowanym systemem AIP nazwany jest modułem MESMA (Module d'Energie Sous-Marine Autonome). Okręt z modułem MESMA jest dłuższy (76,2 m) od jednostki bez tego systemu napędowego. Użycie napędu AIP pozwala wydłużyć czas przebywania okrętu pod wodą do trzech tygodni.

Okręty wyposażone są w system SUBTICS (Submarine Tactical Integrated Combat System), zintegrowany system walki dla okrętów podwodnych drugiej generacji. W skład wyposażenia hydrolokacyjnego systemu Thales TSM 2233 wchodzą sonar z dziobową anteną cylindryczną, aktywne i pasywne anteny burtowe, antena holowana, sonar przeciwminowy i urządzenie do pomiaru szumów własnych. Okręt dysponuje również radiolokacyjną stacją nawigacyjną Kelvin-Hughes 1007, pasywnym systemem rozpoznania radiolokacyjnego EDO Reconnaissance Systems AR-9000, peryskopem Sagem APS i masztem optronicznym Sagem SMS. W okrętach przeznaczonych dla chilijskiej marynarki wojennej, zainstalowano opracowany specjalnie dla nich amerykański system walki elektronicznej AR-900.

Do tej pory wybudowano 5 okrętów podwodnych typu "Scorpène", dwa przeznaczone dla Marynarki Wojennej Chile - General Carrera (SS-22) i General O'Higgins (SS-23), dwa dla Królewskiej Marynarki Malezji - Tunku Abdul Rahman (przekazany marynarce 27 stycznia 2009 roku) oraz Tun Razak (rozpoczął próby morskie 11 lutego 2009 roku). Okręty tego typu budują również Indie (sześć jednostek) - we własnej stoczni Mazagon Dock Ltd. w Mumbaju. Większość elementów okrętów powstanie w Indiach, ale z Francji dostarczane są grodzie dziobowe i rufowe, wyrzutnie torpedowe i spora część wyposażenia, w tym systemy bojowe.

Pierwszym okrętem wprowadzonym do indyjskiej marynarki wojennej jest INS Kalvari (S50) (przekazany 14 grudnia 2017). Ostatnim (przed Polską) użytkownikiem jednostek będzie Brazylia, która zamówiła cztery okręty z opcją na piąty. Specjalnie w tym celu Brazylia wybudowała stocznie w Itaguaí niedaleko Rio de Janeiro. 16 lipca 2011 roku w brazylijskiej stoczni uroczyście rozpoczęto budowę nowego okrętu podwodnego. Nowa jednostka przeznaczona jest dla Marinha do Brasil (Brazylijska Marynarka Wojenna). Okręt ma wejść do służby w 2017 lub 2018 roku i będzie jednym z czterech jednostek z konwencjonalnym napędem. Zebrane przy ich budowie doświadczenia mają zostać wykorzystane przy budowie kolejnych jednostek, tym razem wykorzystujących napęd atomowy, w realizacji projektu weźmie również udział francuski producent.

wPolityce.pl, Wikipedia

Komentarze   

+3 okrety podwodne
Z pewnością tak będzie ,serwis wPolityce.pl to tuba obecnego rządu. Czy to jest dobry wybór ? Trudno to ocenić nie znając dokładnych ofert innych stoczni. Stale stosowane do budowy w stoczniach francuskich 80HLES czy 100 HLES są odpowiednikami amerykanskich stali typu HY , taka stal jest zastosowana częściowo przy kadłubach okrętów przekazanych do czasowej eksploatacji przez polską marynarkę wojenną "Pułaski " i "Kościuszko". Czyli podpisując kontrakt w styczniu 2018 roku dostawa pierwszego okrętu podwodnego dla Polski nastąpi nie wcześniej jak w 2025 roku a cały kontrakt powinien być zrealizowany około 2030 roku. Wydaje się żę wybór dostawcy jest
dobry jakkolwiek wartoby ponegocjować z pozostałymi oferentami. Skądinąd wiadomo, że wartość kontraktu powinna zamknąć się w kwocie ok. 7,5 miliarda złotych za trzy jednostki.
01 styczeń 2018 : 14:25 marcinek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Wyciagajmy wnioski
Serwis gazeta.pl też jest tubą, ale rządu niemieckiego.Co najwyraźniej Panu,Panie Marcinie, nie przeszkadza. Niech raz Polak będzie mądry przed szkodą. Nauczkę z helikopterami Caracal już odebraliśmy. Tak więc dodatkowo biorąc pod uwagę agresywne stanowisko Francji wobec Polski, MON nie powinien zakupić nawet jednej francuskiej śrubki.
02 styczeń 2018 : 08:56 Grzesiek1966 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Wnioski i wnioski
Panie Grzesiu, Polsce powinno siÄ zabronić sprzedawania czegokolwiek, w tym kraju jest tak dobrze, że przewyższa wszystkie kraje. Dobrobyt przelewa się prze granice. Spał pan cały rok? Caracale to załatwił MON. Po pilota MIG-a pojechali, bo nie był śmigłowca! Ale to tam taki bla bla. Moja propozycja: Polska potrafi wszystko i to lepiej jak inni.
Czekam, aż Polska JAK NAJSZYBCIEJ wyjdzie z EU, br.... cot jet za dziwactwo? Fuj!!
Potem zamknąć granice, wprowadzić wizy i zamknąć wksport!! No gdzie będziemy eksportować??? Do tych brzydkich z EU??? Nie

Potem poczekam kilka latek, aż dobrobyt osiągnie szczytu i będzie super. Tylko proszę nie żebrać.
Ostatnia uwaga: Jak pan coś pisze, to chociaż trochę prawdy poproszę.
p.s.
Europa ma już gdzieś ten kraj
02 styczeń 2018 : 11:03 Andrzej1962 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 EU nie ma nas w D...
Naród jest taki że dopuszcza do władzy skrajne charaktery które nic soba nie reprezentujac szukaja moznych za granica a potem wychodza takie a nie inne anomalia .Ani wchodzenie Francji /Niemcom ani Watykanowi nic dobrego nam nie wróży musimy szukac ludzi którzy sa w stanie sami cos osiagnac niepodpierajac sie kimkolwiek i nie przechandlowywujac nas nikomu.Ważnym jest aby reprezentowac własne interesy ale trzeba też byc wyrozumiałym ( nie bałwochwalczym ) dla sasiadów i partnerów ale z ograniczonym zaufaniem
05 styczeń 2018 : 19:11 Wicek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Więcej pytań niż odpowiedzi
Już za kilka dni się dowiemy oficjalnie. Jednak jest kilka pytań: ile jednostek, 3 czy 4? Czy 3 + 1 w opcji? Jaka kwota kontraktu? Gdzie budowane? Kilka lat temu DCNS pokazało wizualizację budowy Scorpene w Gdyni... Stawiam na Gdynię - niedawno PGZ przejęła SMW... Ważna kwestia: jaki będzie nasz udział, czy tylko robocizna? Czy da to impuls rozwojowy dla gospodarki a choćby dla odbudowywanego przemysłu stoczniowego? Taki kontrakt to praca dla stoczni na ok 10 lat. Uważam iż zadecydował brak zgody USA na dowolne dysponowanie Tomahawkami. Dawali to tylko Francuzi. Nadto zyski natury politycznej i propagandowej: uspokaja pieniaczy twierdzących iż po Caracalach Francja się na nas obraziła i teraz mści się na kierowcach TIR ów. Mam nadzieję że coś ugraliśmy z Micronem, który ostatnio za bardzo się do Polski przyczepiał... Ostatni aspekt: decyzja będzie ogłoszona już w nowym roku a więc w roku 100 lecia MW. To medialnie będzie można zaliczyć na to konto. Tak czy owak zyskuje MW.
02 styczeń 2018 : 09:01 Maciej O. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Maciejowi O. w odpowiedzi
Okrętów podwodnych wg projektu " ORKA" ma być - 3. Fakt , że dawniej DCNS obecnie Naval Group zaoferowało zbudowanie 3 jednostek . Kontrakt miał wynieść 7,5 mld złotych z tym, że przewidywano udział pracowników jednej ze stoczni w budowie jednostek na terenie Francji. W Polsce niestety nie ma stoczni, która mogłaby zbudować okrety podwodne brakuje odpowiedniej infrastruktury oraz ludzi posiadających kwalifikacje, umiejetności, certyfikaty itd.
do budowy tego typu jednostek. Żadna z polskich firm okrętowych nie ma technologii , która pozwoliłaby zbudować kadłub mocny okrętu podwodnego .
02 styczeń 2018 : 11:33 marcinek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Maciejowi O w odpowiedzi cd. 2
Nie ma też technicznych warunków do wykonawstwa takich prac np. hal produkcyjnych umożliwiających spawanie w atmosferze gazów obojętnych - tu chodzi o halę , w której cała kubatura jest wypełniona takim gazem a nie powietrzem a spawacze pracują w aparatach tlenowych. Możliwe jest jedynie częściowe
wyposażanie okrętu już po zbudowaniu i zwodowaniu kadłuba ale z tym też mogą być kłopoty
02 styczeń 2018 : 11:35 marcinek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Jedno jest pewne
To bardzo celne zagranie MON. Po pierwsze, z tego, co relacjonowały media, Francuzi oferowali najwięcej. Już dwa lata temu w Wawie na Forum Bezpieczeństwa Morskiego słuchałem Polaka, znanego w branży, który pracuje dla DCNS i mnie przekonał. Po drugie, teraz Makaron nie będzie miał powodu, żeby toczyć spory sądowe z PL o caracale. A wpolityce.pl to może nie tuba rządowa, ale jednak są blisko władzy i na pewno napisali to nieprzypadkowo.
02 styczeń 2018 : 09:40 Paba Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Scorpeny
Oby kontrakt został podpisany jak najszybciej, marynarka potrzebuje nowych jednostek . Czy to będą z Francji czy z Niemiec jest mniej ważne.
03 styczeń 2018 : 11:10 Feliks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Scorpeny
Oby kontrakt został podpisany jak najszybciej, marynarka potrzebuje nowych jednostek . Czy to będą z Francji czy z Niemiec jest mniej ważne.
03 styczeń 2018 : 11:10 Feliks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 A był przetarg ?
Nigdzie nie ma słowa o tym, czy był przetarg na te okręty. Czy p. Macierewicz wydaje swoje własne pieniądze, czy nasze ?!
04 styczeń 2018 : 16:36 DarekN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś